• Judiths

Mjölkallergi och förstoppning.

Hej! Min dotter är 21 månader och utreds för mjölkproteinallergi. Hennes symptom är låg vikt och förstoppningsproblematik. Allergitestet gav lite utslag men inte så mycket att man säkert kan avgöra att det rör sig om allergi. Efter 1,5 månad med mjölkfritt har hon bättre aptit än tidigare och har även gått upp mer i vilt än tidigare så vi ska fortsätta utesluta mjölk och se om det fortsätter så. Hon äter movicol varje dag mot förstoppningen och det verkade först inte bli bättre av den mjölkfria kosten. De senaste dagarna har vi dock fått minska från en påse till en halv påse. Det jag undrar är om det kan vara mjölkfritt som gör att magen blir bättre, kan det ta så här lång tid för magen att repa sig? Du som har barn med förstoppning som symptom på mjölkproteinallergi, hur lång tid tog det innan förstoppningen släppte?

• Svar på tråden Mjölkallergi och förstoppning.
  • Annelie 76

Precis som vid glutenintolerans skadas tarmen och den tar ett tag att läka. Det är det ni ser resultat av nu.

• saua83

Min dotter hade förstoppning som enda symptom egentligen, men ett jobbigt symptom! Vi var hos läkare i februari där det misstänktes mjölkproteinallergi så då slutade vi ge det i ren mjölk men hon åt vanligt smör och åt "mjölkmat" på fsk och hemma, i slutet av mars fick vi provsvar att hon har allergin och då slutar vi helt med mjölk. Ca 2 veckor senare var hon normal i magen igen och är det hela tiden nu, hon äter ingen mjölk alls och behöver inte äta vare sig lactulos eller movicol!

• liol1973

Min dotter har icke lgE förmedlad mjölkproteinallergi, dvd mjölkproteinallergi som inte visar på blodprov. Hon hade förstoppnings problem ända från första fasta födan, men problemen försvann gradvis när vi tog bort mjölken efter hennes diagnos. Efter 1.5 månad på mjölkfritt åt även hon med en aptit hon aldrig visat tidigare, och tjejen som aldrig tidigare tömt en flaska i sitt liv började tömma flaskor. Otroligt skönt då hela hennes liv ditintills varit en ständig oro för att få i henne tillräckligt med mat/näring. För mig låter din dotters symtom väldigt likt så jag skulle definitivt köra vidare på mjölkfritt. :) Min dotter utvecklade senare även korsallergi mot soja och baljväxter så var uppmärksam på det om hon skulle börja bli sämre igen. Lycka till!

Svar på tråden Mjölkallergi och förstoppning.