• Joloa

Vad tycker ni om namnet Joni, (flicka)?

Hej! Min dotter heter Joni och jag älskar naturligtvis hennes namn! Dock är det många som tror att hon heter Juni, Juno, Joline och tillochmed Yuri... Många frågar flera gånger, vad sa du att hon hette...? Vi uttalar det som det stavas. Vissa snappar upp det direkt och tycker att det är ett sött och lite busigt namn. Men jag börjar tröttna lite på att så ofta behöva upprepa det och bokstavera det. Det är fyra bokstäver liksom. Är det verkligen så udda? Jag vet att det är ett finskt mansnamn, men det stör mig inte, det finns ju många namn som är kvinnliga eller manliga beroende på var i världen man bor. Så, vad tycker ni?

• Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Joni, (flicka)?
  • viseversa

Det är ett pojknamn för mig. Inte ens unisex som tex Kim eller Robin. Men gillar ni det så vad spelar det för till vad andra tycker? Dock får du nog leva med att folk frågar en och två gånger vad hon hette. Jag får också upprepa min yngsta dotters namn.

• Flickan och kråkan

För mig är det ett anglikanskt kvinnonamn som uttalas som i Joni Mitchell. Med det uttal ni använder så tycker jag att det blir lika tokigt som "svenskt" uttal på namnet Janet (alltså långt a). Men jag är jag och inte du och min åsikt har ju faktiskt ingen betydelse

• Joloa

Tack för svar! Kollade upp yoni och Lingam 😜 Det tycks finnas några betydelser av namnet, så det är bara kul med en till association! Det är ju inte det att någon sagt att det är fult, eller direkt sagt att det är ju ett killnamn. Det är just det att folk har så svårt att förstå vad hon heter. Jag hoppas i alla fall att hon kommer gilla sitt namn när hon blir större. Just nu lyser hon upp som världens smilfink när jag ropar på henne 😊

• Joloa

Jo, Flickan och kråkan, både jag och pappan lyssnar ju gärna på Joni Mitchell, (vilket inte är det förnamn som gavs henne när hon föddes) . Såg nu förresten att Fredrik, i Filip och Fredrik, har en dotter som heter så. Och jag tar inte illa upp om ni ogillar namnet eller associerar det till nåt annat, bara kul att få lite reflektioner!

• minerva123

Ni uttalar det som det stavas, hur blir det då? . "Jonni?" "Jånni?" "Jooni?" "Jååni?"

Jag frågar eftersom jag inte är svensk "från början" och har ibland svårt att veta vad som är s a s normalt uttal här. Jag hör alltså till de jobbiga som skulle behöva fråga om stavning etc.

• fluu

Jag tycker att det är kaxigt och vackert samtidigt. Jag gillar det. Kopplar till musikern Joni Fuller.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Joni, (flicka)?