• kokos

När ska man gå på efterkontroll på Mvc?

Hur lång tid efter förlossningen ska man gå till BM på efterkontroll?

• Svar på tråden När ska man gå på efterkontroll på Mvc?
  • The Fugly

Runt 6-8 veckor efter förlossningen men det är inget ristat i sten.

• Dixie
    Amanda84 skrev 2014-05-11 08:58:28 följande:
    Varför gör man det och vad gör BM då?

Gå igenom förlossningsjournalen, kollar så allt ser bra ut och har läkt ordentligt, diskuterar preventivmedel etc
  • Whitetrash86

När man har slutat blöda, fick iaf jag som riktlinje. Men brukar vara runt 6-8 veckor... bm brukar berätta detta.

Men besöket är frivilligt. Jag väntade tills 3 månader hade gått, då gick jag enbart för att sätta in kopparspiral. Sen är det klart att hon var "nyfiken" och frågade hur det hade gått... 

• cissi82

Jag gjorde akut kejsarsnitt 7/4 och ska på efterkontroll nu på onsdag 14/5.
    Och jag blöder fortfarande

• lyckligmamma87

Här väntar man 12 v suck.. Vill få min p-stav nu....o känner mig läkt sen v 3

• kokos

Ok kommer inte ihåg när jag gick efter de andra barnen

• Det vackraste

Ja brukar vara efter 6-8 veckor då puerperiet precis är klart.
    Det är vad just de veckorna efter en förlossning kallas och då kroppen ställer om sig efter graviditeten till icke-gravid tillstånd. 
    De allra flesta har då också slutat blöda och det är aktuellt att börja med preventivmedel om man önskar det.
    Om man inte ammat/ammar någonting brukar även den första mensen komma 6-8 veckor efter förlossningen och det är ett tecken på att kroppen återgått till "vanligt".
    Men många väljer att göra efterkontroll först 10-12 veckor efter och det går ju det med såklart. 
    Om man vill kan bm kolla hur det ser ut i underlivet men det är frivilligt naturligtvis. 

Svar på tråden När ska man gå på efterkontroll på Mvc?