• Channi

barnet kallar alla killar pappa, vad ska jag göra?

Ja! 

Jag har en son på 2,5 år. Det har varit struligt med hans pappa och förra året separerade vi. Under sommaren så hade fadern knappt kontakt med sonen och jag stod själv med sonen och dom träffades då och då pga hans missbruk. Han blev ren och allt började se bra ut. 
    På vintern hittade jag en ny och allt funkade bra. Jag och sonens pappa hade dock varit på och av ett tag och jag hade ändå träffat några däremellan. Sonen blev presenterad för några av dom men ENDAST som vänner.

Det slöt iallafall med att jag och sonens far försökte igen. 

Han dumpade mig för ett tag sedan. Så jag började prata med en killkompis jag pratat med ca 1 års tid. Vi har alltid kunna prata om allt och har alltid klickat och känt saker för varandra.

Nu kommer vi till den svåra delen. 
    Samma dag som fadern dumpade mig så kom min tjejkompis, hennes kille och hans kompis in till stan. Min vän och hennes pojkvän har vi träffat förut men inte den andra killen. 
    Min son kallade båda killarna pappa. Jag skrattade lite och sa "men nej, nu vart det ju knasigt, din pappa är ju *namn*" 

Igår kom min gamla killkompis hit och sov, han var bara presenterad som en kompis men klickade med sonen direkt. 

Idag satt vi i badet och vi brukar leka en lek där jag säger "min ********** (pappans namn eller någon väns namn)* varpå sonen säger "min pappa *killkompisens namn*" Jag frågade då vad hans pappa heter och han sa rätt namn. När jag sedan frågar igen säger han "min pappa heter *pappans namn + kompisens namn*. 
    Nu blir jag kluiven och rädd. Jag vill ALDRIG att han skall kalla någon annan pappa än hans egna pappa. 
    Jag försöker att prata med honom om hans pappa och vem han är. 
    men det är så jävla svårt. Det känns som att han tror att varenda killkompis jag har, varenda kille han ser är pappa och inte kille. Alltså att han tror att det heter pappa om man är kille. 

jag har aldrig tryckt i honom att kalla någon annan pappa. aldrig. 

vad ska jag göra? 
    Jag vill inte ens att sonen ska prata med sin pappa i telefon nu om han skulle säga något om killen i samband med ordet pappa.. 

• Svar på tråden barnet kallar alla killar pappa, vad ska jag göra?
  • Annelie 76

Han är bara 2,5 år och har inte riktigt koll på vad orden betyder. Kanske tror han att pappa betyder samma som vuxen man. Det ordnar sig med tiden varefter han lär sig vad det betyder. Fortsätt säga vem som är pappa och att de andra inte är det och bekymra dig inte så mycket.

• palmen75

Förklara tydligt vem som är pappa vilka män som är vänner o vem som är/blir STYVPAPPA

• Channi
    Annelie 76 skrev 2014-05-10 17:21:30 följande:
    Han är bara 2,5 år och har inte riktigt koll på vad orden betyder. Kanske tror han att pappa betyder samma som vuxen man. Det ordnar sig med tiden varefter han lär sig vad det betyder. Fortsätt säga vem som är pappa och att de andra inte är det och bekymra dig inte så mycket.

Självfallet. Det har ändå varit en hel del killar i hans närhet även om vi endast gjort saker när sonen sovit. Jag blir bara så orolig för jag vet att hans pappa skulle bli GALEN om sonen säger pappa till någon annan när han hör..

Nu har han flyttat till annan ort också vilket innebär att han inte kommer träffa honom så ofta..

Och den nya killen är ändå en framtida pojkvän troligtvis då vi verkligen fattat tycke för varandra. Han kommer komma upp så ofta han kan i sommar. Jag vill bara att sonen ska förstå skillnaden.. Vi kramades ju smått inför honom (typ låg i soffan alla tre). Skillnaden nu är ju också att han klickade DIREKT när den nya killen kom innanför dörren.

Han visste direkt vem det var också.. Konstigt nog. (Han bara sett någon bild och dom har pratat i telefon.)

Nu säger han dock "min pappa heter *pappans namn*" så lite koll verkar han ha..
  • mammalovis

Ta det lugnt!

Ditt barn vet vad sin pappa heter när du frågan. Fine. Låt det vara okej med det och prata istället med den biologiska pappan om att sonen kallar alla män för pappa, då han inte lärt sig använda ordet man/kille/pojke ännu, men att han vet vem som är hans riktiga pappa. Då har du gjort vad du kan.

Min dotter är snart 3,5 år och kallar de flesta kvinnor för mamma när jag är med eller också kör hon med ordet "han" om  alla vuxna. Barn övergeneraliserar tills de lärt sig rätt begrepp. När jag svarar henne så pratar jag om kvinnan, mannen, HON, han o s v. Likaså kan barn kalla alla fyrfota djur för t ex katt, häst, hund tills de lär sig skillnaden.

Likaså har jag och min nya sambo en bebis ihop och min dotter har fått en bonussyster. Självklart kallar vi bebisen och bonussyrrans pappa för pappa. Min dotter hakar på och växlar mellan namnet och pappa. För henne är min sambo en pappa i praktiken. Vad jag heter vet hon knappt (har dubbelnamn), men pappa x (bio) och pappa y (bonus) kan hon namnen på.

• Stina31

Många barn och även mitt generaliserar mycket innan de lär sig. Det de vet är att det finns mammor och pappor och vill stoppa in alla i just de facken. Min dotter kan säga pappa till någon just för att hon tror väl att alla killar är pappor och samma sak med tjejer. Nu har hon en pappa och vet vem som är hennes pappa men hon vill veta om hon har rätt och jag brukar svara, att ja han kan vara pappa till någon.

Kanske blev lite luddigt.

• saramy

Min dotter kallar också vuxna män och kvinnor under ca 45 för pappa och mamma. Jag blev lite smickrad när hon såg en bild på Izabella Scorupco och sade "mamma", men det betydde inte så mycket.

• PrinsessanLeia

Jag tror alla barn gör sådär, mina har kallat alla för mamma/pappa i perioder. Jag tror också det kan vara så att de ser alla manliga som pappor och alla kvinnliga som mammor just för att mamma och pappa finns i deras begreppsvärld medan tjej/kille ibte riktigt är greppbart än.

• mia maria

Min lillkille kallade också alla män för pappa när han var yngre - idag är han 4½ o han är mkt medveten om att alla män inte är hans pappa!
    Så ta det lugnt TS - din lille son är inte så gammal än o det är inte så lätt att veta allting. Förklara lite på hans nivå o sedan lovar jag att det ger med sig ganska så snart!

• Drottningen70

Barn kan göra så. Men i just ditt fall kan det ju vara en bra ide att ge fan i att introducera massa karlar för ditt lilla barn även om ni bara "gör saker" när han somnat. Skärp dig och ge ungen lite stabilitet i tillvaron för guds skull. Ungen har en mussbrukande pappa, ni har varit " på och av", pappan har tidvis varit borta och ni har separerat. Barnet är endast 2,5 år, har det verkligen varit nödvändigt att dra in ett fleral män i barnets liv nu??

• Loncelot

Min dotter är 2år hon kallar alla för mamma även förskolepersonalen och även sin pappa
    i olika stunder, fullt normalt det går över, bara att upprepa det rätta namnet istället om man är där
    när dom säger det.

Svar på tråden barnet kallar alla killar pappa, vad ska jag göra?