• Joz1a

amma i 45 min ?

Hej!
    Undrar hur länge man ska amma på ett bröst per amningstillfälle? Min bebis är 6v och hon ammar minst 30min på ena bröstet, sedan ytterligare 15min på nästa.. En av sköterskorna på sjukhuset sa att det är alldeles för länge :-/ Stämmer det?
    Bebisen blir inte alltid mätt heller :-/

• Svar på tråden amma i 45 min ?
  • Deo volente

Nej det är inte för länge, konstigt uttal, vet bebisar som vill hänga i bröstet i timmar..

Men om bebisen inte blir mätt är det en annan sak, man får lära sig när det handlar om att bebisen vill äta eller bara ha närhet och snuttande.

Om din bebis går upp i vikt som den ska så vet du att den får i sig tillräckligt.

• Sessan03

Det är ofta så i början att man maratonammar. Tycker det var en ganska korkad kommentar från sköterskan. Alla barn är ju olika och om du upplever att bebisen inte blir mätt så är det ju bebisens sätt att berätta för din kropp att den behöver producera mer mjölk genom att amma-ofta och länge.
    Så försök att inte stirra dig blind på klockan, låt bebisen amma fritt.
    Du kan kanske fixa iordning med surfplatta, mobilen, en film och nått gott att dricka el äta att sysselsätta dig med medans bebben ammar.
    Och det viktigaste: det blir bättre! Snart kommer bebben äta snabbare :)

• Flickan och kråkan

Om man ha en väldigt trött riktigt nyfödd så kan det bli för länge då det tar mer kraft än ger näring, men din lilla är ju 6 veckor. Låter som ni är inne i en ökningsperiod. Kommer tätt när de är så små och växer så det knakar

• hannis

Man ammar ju vanligtvis tills bebisen är mätt. Bebisen brukar släppa och somna nöjd när amningen är klar. Ibland tar det 2 timmar. Ibland 10 minuter.

• AMC80

Min dotter ville oftast amma i 45 min när on var liten. Jag trodde det var något fel eftersom kompisens barn var klart efter fem -tio min.

Men det var inget fel, det var olika barn barn bara

• YokohamaNr2

Det är väldigt olika, min första var en snabbätare, högst 7 min per bröst medan andra kunde lätt ligga och äta i en halvtimme -45 minuter, han var också mycket snuttigare

• MajaK

Min första kunde ligga 1 timme på varje bröst utan problem, nu har jag fått mitt andra barn som nu är 6 veckor o hon kan bli mätt o nöjd på ett bröst på 10 min.

Det e sjukt olika kan man säga, med storasyster fick jag sitta o sova med tuttarna framme för att få nån sömn, nu sover jag hela nätterna redan.

Lyssna på bebisens behov istället för på vad folk säger, går den upp i vikt o bvc är nöjda o det funkar för dig så kör bara på.

• William och Jasmine forever
    Joz1a skrev 2014-05-09 10:33:51 följande:
    Hej! Undrar hur länge man ska amma på ett bröst per amningstillfälle? Min bebis är 6v och hon ammar minst 30min på ena bröstet, sedan ytterligare 15min på nästa.. En av sköterskorna på sjukhuset sa att det är alldeles för länge :-/ Stämmer det? Bebisen blir inte alltid mätt heller :-/
    Sköterskorna kan mycket gärna få ha en åsikt men det är ju du som mamma som avgör i slutändan jag brukade känna efter på bröstet efter 25 minuter och efter 25 minuters amning på båda brösten så var min lilla tös nöjd.

• daimstrut

Min etta somnade ofta vid bröstet men fortsatte snutta. Oerfaren som jag var trodde jag hon ammade. Kolla så att bebisen sväljer mjölk, om inte så snuttar den bara och har dig som napp, och då kan du stoppa in lillfingret och koppla loss den. Man behöver inte alltid vänta till den själv släpper taget.

Svar på tråden amma i 45 min ?