• Anonym (Särskola)

Flerbarnstillägg

Jag har ett barn som går i gymnasiesärskola och avslutar studierna i juni 2015.

Jag har ytterligare två barn och har således haft flerbarntillägg för tre barn.

Nu fyllde mitt äldsta barn 20 år och från juni 2014 upphör flerbarnstillägget. är det riktigt?

Efter vad jag tidigare förstått och enligt de beslut jag fått så har barnet rätt till förlängt barnbidrag tills studierna avslutas på gymnasiesärskolan.

Vad är skillnaden på ett 20 årigt barn i vanligt gymnasium och ett som går på gymnasiesärskolan när det gäller flerbarnstillägg?

• Svar på tråden Flerbarnstillägg
  • Försäkringskassan

Hej!

Det stämmer att flerbarnstillägget upphör för ditt barn som fyllt 20 år även om barnet går på gymnasiesärskola. Du kommer att få flerbarnstillägg för två barn.

För barn som har fyllt 16 år inträder rätten till flerbarnstillägg från och med det kvartal barnet börjar studera och längst till och med det andra kvartalet det år barnet fyller 20 år. Barnet ska stadigvarande bo med den som ska få bidraget enligt Socialförsäkringsbalken 15 kap. 11 §.

Hälsningar
    Ann, handläggare

Svar på tråden Flerbarnstillägg