• Anonym (TS)

Flytta till Danmark.

Jag har en liten fråga.
    Vi har idag gemensam vårdnad om våran 5-åring. Vi bor 60 mil ifrån varann och barnet är skrivet och bor hos mig. En gång i månaden kommer pappan hit och är med barnet en helg.
    Nu säger han att han ska flytta till Danmark.
    Vad händer med den gemensamma vårdnaden om han flyttar dit?
    Idag hjälper jag till att bekosta umgängesresorna eftersom det var jag som flyttade så långt ifrån honom men vad händer om han flyttar ännu längre bort och till ett annat land?

• Svar på tråden Flytta till Danmark.
  • Anonym (insatt)

Det händer inget med den gemensamma vårdnaden om han flyttar till Danmark, det fortsätter som föut. och reglerna för fördelning av kostnaderna för umgängesresor är desamma, men kanske fördelningen blir annorlunda pga (hans?) ändrade ekonomi och skillnad i kostnader då han flytter. Du o barnet bor ju ännu i Sverige och då gäller den svenska lagen även om han bor i Danmark .....

• Tonårsmorsan

Fast jag skulle inte gå med på gemensam vårdnad om pappan bor utomlands. SKulle pappan börja bråka om att vilja ha barnet mer på heltid så blir det väldigt komplicerat och det är inte alls säker att det är de svenska lagarna som ska gälla även om Sverige och Danmark är rätt lika. Får pappan med sig barnet till Danmark har han all rätt att ta barnet vidare till något helt annat land eftersom han också är vårdnadshavare precis lika mycket som du är det.  Spelar mindre roll att barnet är svensk medborgare. 

Jag tycker du lugnt och snällt ska be honom att få egen vårdnad nu när han flyttar utomlands men försäkra honom samtidigt om att du inte kommer sabotera hans umgänge. 

Stå på dig, annars gör någon annan det.
Svar på tråden Flytta till Danmark.