• Anonym (Pip)

Syskonförsök - hur länge väntade ni?

Hur tänker ni som har svårt att få barn och planerar syskon? Kör ni igång igen så fort de går eftersom det kan ta lång tid, eller kostar ni på er att vänta tills allt är återställt, så att säga? 

Vi har svårt att få barn pga PCO. Ettan tog 1,5 år att tillverka och vi var precis i början på alla utredningar när det hände av sig självt. Jag är just nu lite överviktig efter min första graviditet. Jag fick barn för 3 månader sedan och har inte riktigt hunnit träna ner mig än. Bär på ca 10 kg som jag inte vill ha. 

Jag är 34 år. 

Vi vill ha ett barn till. Fysiskt är jag helt återställd efter snittet och har fått OK från läkaren att jag kan bli gravid igen när jag vill. Jag kan tänka mig att få barn tätt, men jag skulle hemskt gärna vilja bli av med vikten först. Men jag är rädd att det ska ta lång lång tid den här gången också, kanske ännu längre tid än första gången, och att jag ska hinna bli så gammal att det blir ökade risker. 

Hur hade ni tänkt? 

• Svar på tråden Syskonförsök - hur länge väntade ni?
  • Anonym (Bekanta)

Jag har bekanta som fick göra minst 2 IVF.er för att få första och sen tror jag knappt de försökte ens med tvåan. Ja sex hade de ju,fast de gick väl inte in för det för de trodde det var omöjligt,men de fick barn mindre än två år efter första likafullt.  Glad  1,5 år är ju inte jättelänge,jag har läst om rätt många som antingen kämpat några år med första och andra bara kommer eller tvärtom så man vet aldrig. Några andra här försökte 10 år med första-sen blev hon gravid när det barnet var endast 4 månader! FörvånadGlad

Tycker ni ska göra precis som ni känner för. Tar det tid igen är det lika bra börja och går det fort spelar det väl ingen större roll kanske?

• Sockerdockan

Var i princip i samma sits som dig, eller rättare sagt exakt samma :). Pco (som jag dock inte hade fått konstaterad då, men de misstänkte) och jag och sambon skulle påbörja en minifertilitetsutredning när jag blev gravid efter 7 månaders försök. Jag hade då börjat med lchf typ en månad innan så jag vet inte om det spelade in.

Tänker också precis som dig, att jag vill bli av med gravkilona innan vi skaffar en till. Vår dotter är snart 1 år nu och vi kommer nog vänta till efter årsskiftet innan vi funderar på att köra skarpt igen. Förhoppningsvis funkar det även då utan medicinering.

• Pissenisse

Jag har pco, första barnet tog nästan tre år och två misslyckade ivfförsök(ett färsk ett fruset), blev gravida på egen hand så ägglossningen kickade väl igång av alla sprutor och äggplock.. Vi trodde att det skulle ta evigheter med nästa så vi skyddade oss inte alls. Egentligen ville vi ha kanske 3-4 år mellan men skräcken var ju att det aldrig skulle bli något syskon så vi vågade inte slösa år med att skydda oss... Jag fick mens en gång när storebror var 8 månader.. Strax innan hans ettårsdag var jag gravid. Nu har vi två barn med drygt 1,5 års skillnad, det hade vi aldrig trott;)

Svar på tråden Syskonförsök - hur länge väntade ni?