• miamåne

tillväxthormoner utan brist, kortväxt

Hej alla!

Jag har verkligen sökt med ljus och lykta efter svar..

men tyvärr inte funnit eller fått något svar.

Vår son kommer att bli väldigt kort som vuxen ca 160 cm

Han har ingen brist på tillväxthormoner.

Ni som fått tillväxthormoner till ert/era barn utifrån samma förutsättningar

alltså att utan hormonbehandling kommer barnet bli väldigt KORT.

På vilka sjukhus har ni utretts på??

Jag bor i sthlm och sjukhuset här inte vill ge hormonet mot kortväxthet

men jag vet att andra sjukhus gör det och jag kommer att be 

om ett andra utlåtande på ett sjukhus som har en annan syn på detta än "mitt" sjukhus.

Så snälla HJÄLP

Tacksam för alla svar! 

• Svar på tråden tillväxthormoner utan brist, kortväxt
  • Masterkid

Vet en som fick tillväxthormoner som liten. Fortfarande jättekort t men med jättestor näsa och mörk röst. 

• Mercurialis

Jag var på BVC med min 4-åring idag och vi pratade bland annat om hans tillväxt, eftersom han är liten för sin ålder. BVC-sköterskan sade att man idag är ganska restriktiv med att använda tillväxthormoner p g a biverkningarna. 

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • a no nym

Vi fick höra att om där inte var någon brist så var tillväxthormon uteslutet. Inte ens OM det fanns en brist var det säkert att de ville ge det utan det skulle stötas o blötas först. Nu var där ingen brist så barnet fortsätter vara kort.

• miamåne

Hej alla

Och tack för svar i tråden

Jag är 150 och Tomas, fadern är 170

Jag vet att sonen inte har så mycket att brås på

därav min önskan om tillväxthormon

Men det är tydligen svårt att få utan brist på hormonet

I kroppen,,,

Jag vet ju att vissa sjukhus ger ändå, på prov,

men jag hittar inte VILKA sjukhus som gör detta

är det ingen som vet?? Tiden rinner iväg och sonen

är på ingång till pubertet och då är det "för sent" att

ge tillväxthormon

Håller tummarna då jag vill ha ett andra utlåtande

och få detta prövat en kort tid för att se om det ger

resultat.

Hoppas på svar och önskar er alla en fin sommar!

• Flizan30

Ja ni verkar ha gener för korta barn så då kan det nog bli korta barn. Men ibland hoppar det över en generation så att barnen blir långa ändå. Iallafall måste ni ha remiss från barnmedicin. Jag föreslår att ni kontaktar barnmedicin för utredning så kan de avgöra om det behövd remiss till sjukhus. Förklara er oro när ni ringer och bokar.

• glassen

Hur lång är er son och vilken ålder?
    Jag har också en kort son (korta föräldrar också). Vet inte hur lång han kommer bli som vuxen, men han är klart kortast i sin klass. Fast jag har aldrig funderat på tillväxthormon utan mer stärka hans självbild att han är fin som han är och det är bra att vara kort.

• Aaa91

Mitt barn är också väldigt kort för sin ålder han är dock bara 15 månader och man kollar inte brist på tillväxthormon så tidigt, men som jag förstod det på barnmottagningen hjälper inte det med tillväxthormon om inte barnet har brist på det.

• zaid88

dom vill inte ge tillväkxthormon för att den koster mycket tillväxthormon och du kan inte köpa den för att dom säger att den är olagligt 

Svar på tråden tillväxthormoner utan brist, kortväxt