• Tessiz

Hon sover inte!

Det har börjar bli ett väldigt problem att hon inte sover! Hon är nu sju månader och hon skriker hela kvällarna när vi försöker lägga henne. Hon vaknar flera gånger på natten och är ledsen. Det enda som får henne att somna om är bröstet. På dagarna ammar jag inte alls längre, och det finns knappt nått i brösten heller men ändå är det det enda som kan få henne att somna på kvällen och nätterna.
    Hon vaknar säkert 6, 7, 8 gånger per natt den senaste månaden. Mitt humör är i botten och jag måste ju orka ta hand om henne på dagarna när jag är själv hemma också! Snälla hjälp! Har ni några bra tips för att få bättre sömn och sluta med tutte?

• Svar på tråden Hon sover inte!
  • Natulcien

Hon är ju på väg in i separationsfasen! Det brukar innebära att bebisen blir lite mer orolig, sover sämre och söker mer närhet. Men det är ju jättebra att hon somnar om av bröstet! Sover ni tillsammans?

• Tessiz

Hon äter bra på dagen och är inte kräsen. Hon äter det mesta hon får. Utom välling så vi ger gröt innan hon ska sova.

Oftast så lägger vi ner henne i sin säng när hon somnat. Där sover hon till ett, två (somnar mellan nio och tio) så ammar jag henne i våran säng och lägger tillbaka henne när hon är färdig och hon sover till fyra, fem tiden i sin säng. Sen ammar jag i våran säng och hon får ligga kvar hos mig och sen går vi upp nån gång mellan åtta och nio. Så ser dom bra nätterna ut. Nu när hon inte velat sova har hon sovit i vår säng från när hon somnat till nästa morgon för hon vaknar när vi lyfter över henne till sin säng.

• Natulcien
    Tessiz skrev 2014-05-07 12:21:52 följande:
    Hon äter bra på dagen och är inte kräsen. Hon äter det mesta hon får. Utom välling så vi ger gröt innan hon ska sova.

Oftast så lägger vi ner henne i sin säng när hon somnat. Där sover hon till ett, två (somnar mellan nio och tio) så ammar jag henne i våran säng och lägger tillbaka henne när hon är färdig och hon sover till fyra, fem tiden i sin säng. Sen ammar jag i våran säng och hon får ligga kvar hos mig och sen går vi upp nån gång mellan åtta och nio. Så ser dom bra nätterna ut. Nu när hon inte velat sova har hon sovit i vår säng från när hon somnat till nästa morgon för hon vaknar när vi lyfter över henne till sin säng.
    Då skulle jag tro att det bästa är att fortsätta låta henne sova hela nätterna hos er, tills separationsfasen är över, och dessutom vänta med att sluta amma tills dess också.
  • Tessiz
    amiofo skrev 2014-05-07 10:16:47 följande:

Hur sover och äter hon på dagen?

Såg där att jag glömde svara på hur hon sover på dagen oxå. Hon sover en längre stund på en, ibland två timmar. Antingen sover hon den långa stunden runt 12 eller lite senare på eftermiddagen. Sen är det två, ibland tre typ powernaps på en kvart, tjugo minuter.
Svar på tråden Hon sover inte!