• Bo95elty

Släppa ihop honkatter

Hej!
    Jag och min pojkvän vill släppa ihop våra honkatter men vet inte hur vi ska göra eller om de är något som måste göras innan ihopsläpp. Jag har en hona på ca ett år som är osteriliserad, utekatt och van hundar sen har min pojkvän en katt på ca 6 år som ÄR steriliserad och även hon är utekatt. Måste jag sterilisera min innan jag tar henne till min pojkvän eller gör de ingen skillnad? Hur gör man vid ihopsläpp? Och hur ser man att de är "kört". Vi vill verkligen att de ska funka men ingen av oss har gjort något sånt här förut därför vi vill kika om lite råd. Hemskt tacksam för svar :)

• Svar på tråden Släppa ihop honkatter
  • KimJo

Du behöver inte sterilisera först. Jag har alltid haft katter av båda kön tillsammans i alla olika åldrar och aldrig vart problem.

Det kan ta ett par dagar (ibland veckor) innan katterna accepterar varandra och det hoppas jag ni förstår. Det är inte kört för att dom inte ligger och sover tillsammans efter 10 min.

Om dom inte kommit överens inom en månad kan det vara kört. Men som sagt, jag har aldrig vart med om det. Katterna har alltid accepterat varann efter någon dag/vecka.

Lycka till!

• Birmafröken

"Osteriliserad utekatt".......hur har du tänkt då? Fertila utekatter innebär att honkatter blir dräktiga.

Självklart ska katten kastreras snarast både för att avbryta/förhindra dräktighet och för att underlätta samvaron med andra katter.

Ska man få katter att acceptera varandra på ett gemensamt inomhusrevir måste de hållas inom det reviret tills så har skett. De kan alltså inte ges möjlighet att undvika varandra helt genom att gå ut och hålla sig hemifrån, för då kommer de att göra det.

När det gäller vuxna katter kan det ta mycket lång tid innan de accepterat varandra helt och fullt (det tog drygt 2 år innan min inflyttade vuxna honkatt för första gången la sig i famnen hos sin nya vuxna kattkompis och lät sig tvättas). Även om de inte slåss kan de markera genom fräsningar och morrningar under väldigt lång tid. Slåss katterna måste man dela av reviret genom kompostgaller i en dörröppning och låta dem vänja sig vid varandra i sin egen takt utan möjlighet till direkt närkontakt.

• nemo1

Kastrera (som det även heter på honor) katten innan då det är mycket svårare att sätta ihop katter där någon är fertil. Och att släppa ut en okastrerad katt är mycket oansvarigt. Boka tid idag. Se då även till att katten blir idmärkt.

• Bo95elty

Jag ska kastrera henne, vet att de är oansvarigt. Planen var inte att ha henne ute men blev så då hon ville ut hela tiden, jag har redan ringt och bokat tid men ville ändå veta om de spelade någon roll. Ska man bara släppa ihop dom eller dela av på engång? Tack för svaren mvh elin

• nemo1
    Bo95elty skrev 2014-05-07 14:22:56 följande:
    Jag ska kastrera henne, vet att de är oansvarigt. Planen var inte att ha henne ute men blev så då hon ville ut hela tiden, jag har redan ringt och bokat tid men ville ändå veta om de spelade någon roll. Ska man bara släppa ihop dom eller dela av på engång? Tack för svaren mvh elin
    Ja det brukar spela roll. Ha en av katterna instängd först, gärna med kompostgaller i dörröppningen så att de kan känna varandras lukt och se varann. Det kan vara mycket svårt att sätta ihop vuxna katter men ffa en fertil katt med andra.
Svar på tråden Släppa ihop honkatter