• Humlan87

Mjölkstockning, amma ändå?

Hej alla kloka! Jag har fått stockning i ena bröstet, det känns hårt och lite ömt i en del av bröstet. Det kommer gul tjock vätska när jag klämmer, dyker upp droppvis på bröstvårtan, ur övriga hål på bröstvårtan kommer vanlig mjölk.Jag känner mig inte sjuk och har inte särskilt ont i bröstet, ingen feber. Kan jag amma på det stockade bröstet eller kan den gula vätskan vara farligför bebisen?

• Svar på tråden Mjölkstockning, amma ändå?
  • Modernmom
    Humlan87 skrev 2014-05-06 23:24:23 följande:

Hej alla kloka! Jag har fått stockning i ena bröstet, det känns hårt och lite ömt i en del av bröstet. Det kommer gul tjock vätska när jag klämmer, dyker upp droppvis på bröstvårtan, ur övriga hål på bröstvårtan kommer vanlig mjölk.Jag känner mig inte sjuk och har inte särskilt ont i bröstet, ingen feber. Kan jag amma på det stockade bröstet eller kan den gula vätskan vara farligför bebisen?

Amma hjälper mot mjölkstockning, så amma på! Massera neråt mot bröstvårtan när du ammar och håll bröstet varmt för sjutton! Lycka till!
  • lövet2

Amma så mycket du kan och börja varje gång på det sjuka bröstet. Värm gärna upp bröstet först, så har mjölken lättare att komma ut. Jag brukar köra med små handdukar uppvärmda i torktumlaren. Och så masserar du det onda stället när du ammar.

• Lindsey Egot the only one

Kanon bra råd har du fått här. Du kan även duscha hett på bröstet och massera (tömma) bröstet samtidigt. Jag köpte fleece tyg och klippte till stora ovala bitar och lade i bh som även går ut på sidan av bröstet för att hålla varmt. Värme och amning är det bästa.

• Humlan87

Tack så jättemycket för era svar! Ska fortsätta amma som bara den Sköntatt det gula kletet inte verkar farligt, men vet ni vad det är för något?

• fyrabarnsmor4

TS
    Hur har det gått?

Jag hade mjölkstockningar med min yngsta (barn nr 4) det kom som chock att jag fick upplevt det med yngsta (hade det aldrig med 1,2 och 3) fick feber, kände mig sååå svagt o hade superjättehelvetsont i bröstet. Jag tvingade mig amma även om det gjorde ont! ammade varann timme tills smärtan försvann. Fick bakslag en gång så därefter var jag extra noga så jag fick inte det igen.

Är med barn igen så vet jag "ungefär" hur det känns så jag kan kanske undvika det igen? men vem vet?

Önskar dig lycka till!

• Flickan och kråkan

Förutom att amma, amma, amma och åter amma, så amma i alla möjliga och omöjliga positioner . Varmt bröstbad är också skönt. Fyll en bunke med varmt (ljummet) vatten och ha bröstet däri. Amma efter att du haft det däri en halvtimme eller så.

• mammalovis

Som Flickan och kråkan skrev kan det vara smart att amma som man gör med tvillingar. Om man ammar på vänster bröst ligger barnet felvänt kan väl säga även att man låter barnet mer sitta upp.

Tänk på att inte klä av dig bara för att det är varmt ute, utan skydda brösten. Vintertid hade jag en extra fleecehalsduk om brösten, sommartid värmeinlägg från Apoteket. Drag och kyla brukar vara värst och extra lömskt är det på sommaren.

Duscha, massera och amma på brukar också få det att gå över på någon dag.

Svar på tråden Mjölkstockning, amma ändå?