• Extravuxen

Olika uppfostran på barnen

Hej,

Jag lever i ett särbo förhållande med en man och hans två barn och mina två barn sedan 2 år tillbaka. Vi är storfamilj varannan helg. Vi har nu kommit in i en fas där barnen fungerar väl ihop men vi föräldrar är väldigt långt ifrån varandra i vårt sätt att uppfostra barnen.

Vi hamnar i konflikt varje helg för att vi tänker så olika. Grundtanken om uppfostran är i det stora hela ganska lik MEN skillnaden är i hur konsekventa vi är. Och finns ordet Nej?

Hur gör man i sett sånt här läge och hur kan jag utan att riskera vårt förhållande ge min syn på hans uppfostran där den skiljer sig väldigt från min?

• Svar på tråden Olika uppfostran på barnen
  • Ramborg

Det går nog inte ifall ni ska låtsas att ni är en familj, även om det bara är varannan helg.

Hur tror du det skulle funka om ni istället för att se er som en storfamilj, ser det som att den ena familjen hälsar på hemma hos den andra?

Då är det inte konstigt om man har olika regler.

42.
  • Visflicka

Jag tror att det helt enkelt finns bara ett sätt att lösa det hela på. Det är att prata med varandra. Försöka komma överens hur ni ska lösa det hela. Det låter kanske oerhört simpelt men det är det enda sättet jag kan se. Kommunikation är viktigt i ett förhållande, både med och utan barn.

• BioBonus

Det är svårt att jämka ihop sig om det bara handlar om vh. Tror som ovan - försök att se det som två familjer som träffas och har trevligt tillsammans istället. Släppa kraven på varandra litegrann. 

Svar på tråden Olika uppfostran på barnen