• Anonym (undrande)

Minipiller

Hej,
    Vi fick vår son i mars o jag ska snart på återbesök till mvc, var på ett kortare efter då jag hade så lågt blodvärde o hon pratade lite om p-medel o sa vi tar en längre diskussion nästa gång.
    Vi pratade piller o hon nämnde minipiller.
    Kan du nämna för o nackdelar med de?
    jag har aldrig ätit de.Jag ammar nu.o då sa hon att de är bäst.
    Jag vill inte ha spiral o har innan haft p-stav med massa oregelbundna blödningar i runt 7 månader innan det stabiliserades.
    Hur lång tid tar det innan ägglossning blir som vanligt när man väl slutar med de?
    Ev vill vi ha ett barn till o därför undrar jag.
    Eller finns det ngt annat p-medel som skulle passa oss??
    tacksam för svar.
    Mvh L

• Svar på tråden Minipiller
  • Anonym (undrande)

Hej, Hmm ja det är så att jag är superrädd att sätta in den...Hört att det kan kännas ingenting o likaväl att det kan göra superont...och vara obehagligt.
    Var inte rädd för att föda barn o är inte rädd för smärta i allmänhet, men att få in en spiral,att någon ska dit o sätta in något som kan göra ont..jag det är enda anledningen till att jag inte vill ha spiral...
    hmm kanske lite löjligt,men enda anledningen..
    Därför funderar jag på minipiller. Är 40 år precis fyllda förresten om det har någon betydelse för val av preventivmedel.
    Vi har oxå en dotter o det  är efter den förlossningen jag hade p-stav.
     Mvh L

• Aleksandra Barnmorska

Anledningen till att jag fråga var att om du tex sätter in en kopparspiral är du direkt fertil igen så fort den är dragen. Vid hormoner brukar det vanligtvis gå snabbt att återställa cykeln till det normala men det finns även de fall där det kan ta uppemot ett halvår innan man får tillbaka sin äl även om det är ovanligt.

• Anonym (undrande)

hej,
    okej upp till ett halvår? Finns det några andra nackdelar med minipiller??? och vilka är fördelarna?? Eller finns det något annat som skulle kunna passa oss???

Mvh L

• Aleksandra Barnmorska

Hej! Fördelarna är att du kan slippa mens, att du har ett bra skydd (om det är minipillret cerazette vi pratar om). Nackdelarna är det biverkningar såsom blödningsrubbningar, viktuppgång, acne osv. så länge du ammar är det begränsat med vad man kan ta. Lycka till

• Anonym (undrande)

hej,
    tack för svar! Vet i dagsläget inte namnet på pillret.Inte varit där o fått ngt recept än.Men då vet jag lite mer iaf.
    mvh L

Svar på tråden Minipiller