• SL1

8 månaders vill inte äta mat/välling/gröt

Hej
    Min 8 månaders bebis har varit sjuk i ca en månad, han är lillebror och stackarn fick öroninflammation-magsjuka-öroninflammation.
    Nu äter han ingenting annat än bröstmjölk och han stänger bara bestämt igen munnen och totalvägrar...
    Nu är han frisk, sista kuren på antibiotikan i förgår... och jag får honom inte ens att öppna munnen för lite fruktpure
    jag har testat att ge han mat före, i mitten och efter amning men han spänner bara ihop munnen...
    han äter  lite smörgåsrån själv.
    Någon som har tips...
    flaska tar han inte 

• Svar på tråden 8 månaders vill inte äta mat/välling/gröt
  • Flickan och kråkan

Vanligt efter rejäl sjukdom. Jag skulle ta det hela med ro om jag vore du. Ammat och så ska du se att matlusten snart kommer tillbaka.

• SL1
    Flickan och kråkan skrev 2014-05-06 09:12:03 följande:
    Vanligt efter rejäl sjukdom. Jag skulle ta det hela med ro om jag vore du. Ammat och så ska du se att matlusten snart kommer tillbaka.
    tack för svar =)
    ska försöka ta det lugnt
  • Flickan och kråkan

Det är ju ingen fara för dem att leva på bröstmjölk i den åldern. Mellansonen åt inget alls förrän han passerat 8 månader. "Matvägran" efter sjukdom är som sagt jättevanligt (även när de är äldre) så som sagt, ta det med ro, jättebra att ni fortfarande ammar för då får han ju i sig bra ändå, och så kommer matlusten snart tillbaka ska du se . Syskon som smaskar på bredvid brukar ha bra "effekt" .

• Aileen Allannah

Vad skönt att du fortfarande ammar! Då finns det ju mat till honom. Det löser sig, fortsätt amma så länge och erbjud annat vid sidan av.

• Natulcien

I det läget så är det ju underbart att du fortfarande ammar eftersom han då får i sig mat! Tänk om du hade avslutat amningen - då hade det varit jobbigt. Nu får han ju allt han behöver! Glad

• SL1
    Aileen Allannah skrev 2014-05-06 09:24:56 följande:
    Vad skönt att du fortfarande ammar! Då finns det ju mat till honom. Det löser sig, fortsätt amma så länge och erbjud annat vid sidan av. smile1.gif
  • SL1
    Natulcien skrev 2014-05-06 09:38:34 följande:
    I det läget så är det ju underbart att du fortfarande ammar eftersom han då får i sig mat! Tänk om du hade avslutat amningen - då hade det varit jobbigt. Nu får han ju allt han behöver! Glad
  • SL1

ja det känns bra att jag fortfarande ammar, jag är egentligen inte trött på att amma, men känner krav utifrån att bebisen bör äta mat och att amningen kan slå ut det där med vanliga maten...
    vet egentligen inte varför jag känner mig så här, kanske är det bara vanlig för'äldraoro...
    han ser heller inte de minsta mer mager ut trots att han haft magsjuka och öroninflammation... 
    jag ska fortsätta erbjuda mat och amning efter hans tycke... 
    och det känns jätte jätte skönt att få stöttning av er =)

• SL1
    Flickan och kråkan skrev 2014-05-06 09:22:14 följande:
    Det är ju ingen fara för dem att leva på bröstmjölk i den åldern. Mellansonen åt inget alls förrän han passerat 8 månader. "Matvägran" efter sjukdom är som sagt jättevanligt (även när de är äldre) så som sagt, ta det med ro, jättebra att ni fortfarande ammar för då får han ju i sig bra ändå, och så kommer matlusten snart tillbaka ska du se smile1.gif . Syskon som smaskar på bredvid brukar ha bra "effekt" smile1.gif .
    ja jag försöker att alltid erbjuda honom mat samtidigt som den stora äter ;)
  • Natulcien
    SL1 skrev 2014-05-06 09:57:29 följande:
    ja det känns bra att jag fortfarande ammar, jag är egentligen inte trött på att amma, men känner krav utifrån att bebisen bör äta mat och att amningen kan slå ut det där med vanliga maten...
    vet egentligen inte varför jag känner mig så här, kanske är det bara vanlig för'äldraoro...
    han ser heller inte de minsta mer mager ut trots att han haft magsjuka och öroninflammation... 
    jag ska fortsätta erbjuda mat och amning efter hans tycke... 
    och det känns jätte jätte skönt att få stöttning av er =)
    Jo, man kan uppleva mycket krav utifrån. Jag hade t.ex. en okunnig BVC-sköterska som ifrågasatte att jag "fortfarande" ammade vid 8 månaders ålder, och tyckte att jag skulle pressa på med mer mat och avsluta amningen. Som tur var, så var jag mer påläst än hon...
    Ta det lugnt och erbjud, så lossnar det säkert snart. Kanske han tycker att det är mer spännande om han får plocka och kladda själv med maten..?
  • SL1

tror ni det är okej att erbjuda frukt som är favorit eller kan det ställa det?

• SL1
    Natulcien skrev 2014-05-06 10:59:26 följande:
    Jo, man kan uppleva mycket krav utifrån. Jag hade t.ex. en okunnig BVC-sköterska som ifrågasatte att jag "fortfarande" ammade vid 8 månaders ålder, och tyckte att jag skulle pressa på med mer mat och avsluta amningen. Som tur var, så var jag mer påläst än hon...
    Ta det lugnt och erbjud, så lossnar det säkert snart. Kanske han tycker att det är mer spännande om han får plocka och kladda själv med maten..?
    ja, tråkigt med folk som pressar utan belägg :( speciellt och de sitter i en befattning då de ska veta!
  • Aileen Allannah
    SL1 skrev 2014-05-06 11:26:09 följande:
    tror ni det är okej att erbjuda frukt som är favorit eller kan det ställa det?
    Ge det han vill ha du, frukt är väl jättebra om han har någon favorit. :)
  • SL1
    Aileen Allannah skrev 2014-05-06 11:59:45 följande:
    Ge det han vill ha du, frukt är väl jättebra om han har någon favorit. :)
Svar på tråden 8 månaders vill inte äta mat/välling/gröt