• frånochmeddu

Förvärkar?! Första barnet, vecka 33

Jag har nu vaknat (ska sägas att jag är otroligt svårväckt annars) av mensvärk några nätter de senaste 2 veckorna. I natt var smärtan rätt intensiv, jag blev irriterad, började svettas och kunde bara ligga på ett visst sätt för att det skulle bli bättre. Nästan så att jag fick andas mig igenom det. Jag har alltid haft kraftiga menssmärtor vid mensen och är förberedd på att min förlossning kommer att göra ONT! Men eftersom att jag inser att detta jag har nu inte är värkar, så undrar man ju lite hur det då ska kännas sen.. Aj?! Vad tror ni? Är detta förvärkar jag har? Det känns som sagt som mensvärk, gör ont i både rygg och mage, molande smärta som strålar ner i ljumskar och ben.. Men vad jag vet har jag inte sammandragningar i samband med det, så därför blir jag konfunderad? Hmm. Helst får han ju stanna inne i magen i några veckor till liksom, men förvärkar behöver väl absolut inte innebära att förlossningen startar för tidigt? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Förvärkar?! Första barnet, vecka 33
  • Mandelskorpan

Kommer det regelbundet så du kan klocka det? Sammandragningar kan nog kännas olika, på mig var det som om någon lagt ett brett band runt nedre delen av magen och dragit åt bakifrån, det kom regelbundet men de gjorde inte ont.

Om du haft så varje natt kanske du skulle ringa förlossningen och beskriva det?

• frånochmeddu
    Mandelskorpan skrev 2014-05-06 05:23:44 följande:
    Kommer det regelbundet så du kan klocka det? Sammandragningar kan nog kännas olika, på mig var det som om någon lagt ett brett band runt nedre delen av magen och dragit åt bakifrån, det kom regelbundet men de gjorde inte ont. Om du haft så varje natt kanske du skulle ringa förlossningen och beskriva det?

Tack för ditt svar!! Nä, det kommer en gång.. Sen avtar det & kommer möjligtvis tillbaka under dagen- ibland när jag somnat om (vilket inte är helt lätt).. Kanske får ringa min BM imorgon iaf. Tror verkligen inte att det är värkar, men jag undrar så vad det kan vara för något. Hur känns förvärkar? Sammandragningar får jag under dagen, så jag vet hur det känns.. Men tror inte att jag får det under själva mensvärken, svårt att veta dock.. Gör ju rejält ont & då är det svårt att koncentrera sig :(
  • Scratt

Har också funderat på detta.
    Jag har haft jätteproblem med förvärkar, ofta och tidigt i alla mina graviditeter.
    Men denna gången får jag också så här, mensvärk som inte är hopkopplat med sammandragningarna...
    Är i vecka 29

• Mandelskorpan
    frånochmeddu skrev 2014-05-06 05:32:40 följande:

Tack för ditt svar!! Nä, det kommer en gång.. Sen avtar det & kommer möjligtvis tillbaka under dagen- ibland när jag somnat om (vilket inte är helt lätt).. Kanske får ringa min BM imorgon iaf. Tror verkligen inte att det är värkar, men jag undrar så vad det kan vara för något. Hur känns förvärkar? Sammandragningar får jag under dagen, så jag vet hur det känns.. Men tror inte att jag får det under själva mensvärken, svårt att veta dock.. Gör ju rejält ont & då är det svårt att koncentrera sig :(

Det är nog väldigt olika det där. Jag hade "sammandragningar" när mín tredje förlossning drog igång, alltså som jag beskrev det ovan med det där bandet som drogs åt, kom halvregelbundet sådär 15-30 min emellen, gjorde inte alls ont. Men det var alltså riktiga värkar som öppnade kroppen. De blev tätare och intensivare och smärtan kom efter hand.

Är dina sammandragningar under dagen så att du kan klocka dem? Tycker du ska ringa. Ring förlossningen, de har bäst erfarenhet och du är ju långt gången.
  • frånochmeddu
    Mandelskorpan skrev 2014-05-06 07:19:00 följande:
    Det är nog väldigt olika det där. Jag hade "sammandragningar" när mín tredje förlossning drog igång, alltså som jag beskrev det ovan med det där bandet som drogs åt, kom halvregelbundet sådär 15-30 min emellen, gjorde inte alls ont. Men det var alltså riktiga värkar som öppnade kroppen. De blev tätare och intensivare och smärtan kom efter hand. Är dina sammandragningar under dagen så att du kan klocka dem? Tycker du ska ringa. Ring förlossningen, de har bäst erfarenhet och du är ju långt gången.

Nä. Min sd är inte regelbundna eller speciellt kraftiga.. Så jag tror verkligen inte att det är en förlossning på G. Förstår bara inte varför man får ont :( Får ringa & kolla iaf!! Tack för dina svar.
  • frånochmeddu
    Scratt skrev 2014-05-06 05:39:12 följande:
    Har också funderat på detta. Jag har haft jätteproblem med förvärkar, ofta och tidigt i alla mina graviditeter. Men denna gången får jag också så här, mensvärk som inte är hopkopplat med sammandragningarna... Är i vecka 29

Har du fött för tidigt, eller när har du fött då? Mm detta är dock mitt första barn, men tror mensvärken började i vecka 28-29 någon gång. :/
Svar på tråden Förvärkar?! Första barnet, vecka 33