• Anonym (Deprimerad)

Försöker få barn men röker!

Som tråden lyder, försöker få barn men röker fortfarande! 

Jag kan säga redan nu att jag vill inte ha några taskiga kommentarer eller moral predikningar, så de undanbedes vänligt men bestämt.

Jag och min kille försöker få barn nu, vi är endast inne på det första "riktiga" försöket så vi har inte försökt länge. Det sägs att rökningen gör det både svårare att få barn och sedan är den en större risk för missfall också. Så jag BORDE inte röka. Har försökt sluta röka flera gånger under dom 8 år jag rökt men misslyckats varje gång. Men det här gången kändes det annorlunda, dels för att jag hade nu en riktigt bra anledning att sluta och dels för att jag läst Allen Carrs bok "äntligen icke-rökare". Jag klarade mig utan cigaretter i 2 veckor och kände mig verkligen hur bra som helst. Sen gick jag ut på krogen och "tjuvrökte" och nu har det sakta men säkert trappats upp igen. 

Och det känns verkligen förjävligt! Jag skäms så fruktansvärt när jag ser min pojkväns besvikna min och det känns som att ställa sig i skamvrån varenda gång jag går ut på balkongen för att röka. Den här bra-iga känslan jag hade när jag läste boken och precis slutat är som bortblåst och jag måste konstant påminna mig om varför jag inte ska röka, för just nu förstår jag inte varför jag slutade, jag vill ju röka? Jag tycker om att röka? Hur mycket kan det påverka bebisverkstaden egentligen? Dom här tankarna gör mig galen och när jag läser det jag själv skriver så tycker jag nog att jag låter lite galen...

Det enda som jag vet säkert är att så fort jag ser det där plusset så kommer jag fimpa, och det kommer inte ens att vara svårt, det vet jag för att jag tidigare varit gravid (mf). Men kommer det vara försent att fimpa då?

Är det någon som kan ändra på dessa tankar jag har, någon som vet hur mycket större missfallsrisken blir o.s.v. 

Tacksam för hjälpsamma svar!
  • Svar på tråden Försöker få barn men röker!
  • Anonym (blä)

Ja, det räcker inte med att sluta först när plusset kommer, du riskerar MF ändå.

Det finns ju olika hjälpmedel för att sluta som ex plåster, tabletter etc på apoteket. Prova dom!

• BCH52

Ja, det är svårt att sluta röka, att bli av med nikotinberoendet tar 7-10 dagar. Men sen, att bli av med vanan, alla de situationer där man brukar röka.

Det är svårt, men tänk så här, varje cigarett du avstår från är en vinst. Om det är omöjligt för dig att sluta helt, försök minska.

Till tröst och uppmuntran min mor och många i hennes generation rökte som borstbindare före, under och efter graviditeten. Så alldeles omöjligt att bli gravid och föda barn är det inte. Men som du ju vet, det minskar möjligheterna att bli gravid och det ökar riskerna för barnet. Sen är det ju dyrt också. 

Kolla med MVC (ja du kan ha kontakt med den också innan du är gravid) be om hjälp att få kontakt med någon sluta röka grupp, eller annat stöd för ditt beslut.

Lycka till, det kommer att gå alldeles utmärkt!

• Eleonor01

Men allvarligt hur svårt ska det vara? Jag läser bara en jäkla massa ursäkter! Jag rökte i 15 å slutade över en natt. Det går om man har viljan!!!!

• Anonym (S)

Om det är själva vanan du har svårt att bryta, testa att ersätta cigaretterna med elcigg.

• Anonym (Ex-snusare)

Jag såg det såhär: de första sex veckorna tillför du inte embryot något nytt som inte fanns i kroppen vid befruktningstillfället. Det betyder att du har ca två veckor på dig att sluta efter att mensen skulle kommit. Själv testade jag mig först en vecka efter sen mens och gav mig själv därmed en vecka att sluta snusa. Psykiskt vill man ju inte snusa när man plussat även om det rent fysiskt inte förändrar något för fostret förrän efter vecka 6. Jag slutade på 2,5 dag. Har knappt tänkt på snus sen vecka 10 men det var lite tungt första månaden. Antingen slutar du i början av menscykeln, eller så kan du lika gärna vänta tills du plussat. Folk är så skitnödiga när det gäller dessa saker men faktum är att när du väl blir gravid kommer du känna dig så sjukt begränsad i vad du får göra att det inte är lönt att börja innan. Förutsatt att du är normalfertil och allt det där, och eftersom du varit gravid en gång är det säkert så. Lycka till!

• ClaraV

Mitt råd är att läsa boken igen! :) Läste också den för att sluta.. efter 10 år som rökare. Och efter flertalet misslyckanden, nu lyckades jag sluta första gången jag läste den, men det kan också ha att göra med att jag nästan direkt efteråt fick ett plus på stickan. Första tre veckorna tänkte jag dock på cigaretter fortfarande, men nu blir jag endast äcklad av cigaretter, boken blev en bibel och jag försöker pracka på alla den. Har blivit en sån där jobbig "Jag lyckades, då lyckas du med-människa!" Även min mamma lyckades sluta med hjälp av boken, men hon var tvungen att läsa den 3 gånger innan den gjorde "nytta".

Lycka till! Och du är skitduktig som lyckades sluta ett tag. Nästa gång blir det för alltid! :)

• Anonym (Motivera)

Nu vill jag inte predika, men om det nu är så lätt att sluta när du väl är gravid, varför inte göra det "lätta" valet redan nu? Om inte risken för missfall kan motivera dig tillräckligt, varför inte hitta en annan motivator? En sådan kan vara att du varje dag går igenom dagen och försöker räkna ut hur många gånger du hade velat gå och ta dig en cigarett, men inte gjort det. För varje sådan gång lägger du undan motsvarande summa som cigaretten hade kostat. För dessa pengar köper du sedan något till dig själv eller varför inte något speciellt till ditt blivande barn som du annars inte hade haft råd med

• Anonym (Viktigare?)

Ex-snusare: det påverkar visst redan innan man ens blivit gravid och från allra första början! Rena tramset att "alla" påstår att inget man gör kan påverka förrän man är rätt långt gången gravid Då kan ju alla gravida röka,supa,ta Ipren och äta mögelost hela dagarna då om nu inget är farligt!

ts: det enda du behöver fråga dig är vad som är viktigast? Att fortsätta röka eller att bevisligen förbättra chansen att bli gravid och få behålla barnet? Endast du kan svara på den frågan.

• Anonym (Ex-snusare)
    Anonym (Viktigare?) skrev 2014-05-05 21:02:24 följande:
    Ex-snusare: det påverkar visst redan innan man ens blivit gravid och från allra första början! Rena tramset att "alla" påstår att inget man gör kan påverka förrän man är rätt långt gången gravid Då kan ju alla gravida röka,supa,ta Ipren och äta mögelost hela dagarna då om nu inget är farligt! ts: det enda du behöver fråga dig är vad som är viktigast? Att fortsätta röka eller att bevisligen förbättra chansen att bli gravid och få behålla barnet? Endast du kan svara på den frågan.

Jag vet att det påverkar innan man blivit gravid, det finns en ökad risk att graviditeten inte tar sig. Men det påverkar inte embryot under de första fyra veckorna efter befruktning, dvs till v 6. Ja, jag tycker gott man kan leva som man vill och känner för tills den dagen man plussar, förutsatt att man vet om att man kan bli gravid och testar sig när mensen är någon dag sen. Det är ju bara idiotiskt att låta en eventuell graviditet påverka ens val innan man ens vet att man är gravid. Ska de som har lite svårt att bli gravida gå i flera år utan att äta goda charkuterier och dricka vin för att "guuuud jag kan ju vara graviiid"? Tror inte det du.
  • Anonym (M)

Båda mina föräldrar rökte både innan och lång tid efter att jag fötts, så visst kan man bli gravid ändå och jag mår inte dåligt av det och har heller aldrig gjort. 
    Nu har min mamma däremot slutat röka efter ca 40 år, så det jag egentligen ville säga dig, du vet att det finns receptbelagda tabletter för att sluta röka? Doktorn på vårdcentralen kan hjälpa till med det och dom ska ha god effekt faktiskt. Som sagt min mamma som rökt i 40 år slutade och känner inte minsta sug ens.
    Dock är dom lite dyra att köpa ut, men det kanske det är värt =)
    Lycka till =)

• Raggarmunk

njaaa...så mycket svårare att bli med barn är de inte bara för att man röker...
    å ska du sluta röka så måste du göra det ett tag innan plusset så att giftet
    har försvunnit ur kroppen,men skulle du vara storrökare och bli gravid
    så ´kan de vara farligare för barnet att du slutar tvärt, för då går alla gifter ur din kropp å in i barnets.
    En bm brukar inte rekomedera att man slutar röka tidigt i en grav för det kan framkalla missfall...
    risken är då åxå större förr missfall än om du fortsätter röka under grav...

• Jag8710

Jag förstår dig. Jag har lyckats till och från med att sluta röka men börjar sen igen. Och man ska aldrig glömma att det kan vara jätte lätt för vissa men för andra kan det vara svårare. Jag ska ta ett försök igen och har inte köpt några nya cigg och tog den sista (hoppas jah) idag/kväll. Men det är inte lätt. Spec inte när man har en vana. Det är ju vanan som är svårast för många att bli av med. Första gången jag lyckades sluta eller som många anser tog ett uppehåll fick jag sitta med en penna mellan fingrarna. Jag hoppas verkligen att du lyckas och jag hoppas att även jag lyckas. Ska nog kolla upp boken ni pratar om oxå. Men lycka till och tänk på "belöningen". ;)

• Anonym (rökare)
    Eleonor01 skrev 2014-05-05 20:17:19 följande:
    Men allvarligt hur svårt ska det vara? Jag läser bara en jäkla massa ursäkter! Jag rökte i 15 å slutade över en natt. Det går om man har viljan!!!!

Bara för att de gick så jävla bra för dig betyder väl inte det att de går så bra för alla? Eller? Visst fan handlar det bla om vilja men lätt för de behöver det inte vara. Men kul för dig att du var så duktig. Men du behöver ju inte klanka ner på andra som inte lyckas så bra som dig!
  • Anonym (Deprimerad)

Jag har provat alla hjälpmedel jag kan komma på tidigare, bland annat tabletter från läkarna men dom gjorde mig så illamående att jag spydde, tyvärr :(

Raggarmunk, jag har pratat med bm här på familjeliv bland annat och dom har sagt att det inte är någon fara alls med att sluta röka tvärt. Svårt att veta vad som är in eller ut när alla säger olika :/

Anonym (rökare) skrev 2014-05-05 22:35:54 följande:
    Bara för att de gick så jävla bra för dig betyder väl inte det att de går så bra för alla? Eller? Visst fan handlar det bla om vilja men lätt för de behöver det inte vara. Men kul för dig att du var så duktig. Men du behöver ju inte klanka ner på andra som inte lyckas så bra som dig!
    Hjärta
  • Raggarmunk
    Anonym (Deprimerad) skrev 2014-05-05 23:39:51 följande:
    Jag har provat alla hjälpmedel jag kan komma på tidigare, bland annat tabletter från läkarna men dom gjorde mig så illamående att jag spydde, tyvärr :(

Raggarmunk, jag har pratat med bm här på familjeliv bland annat och dom har sagt att det inte är någon fara alls med att sluta röka tvärt. Svårt att veta vad som är in eller ut när alla säger olika :/

Hjärta
    ja de barnmorskor på både mvc och spec mvc hävdar att de kan ställa till problem... frågan är hur legitim ngn bakom datan verkligen är ;) är du säker på att hon kan sin sak?

om jag var dig så skulle jag ta kontakt med en bm i din kommun å fråga istället :)
  • Anonym (Deprimerad)
    Raggarmunk skrev 2014-05-09 22:17:16 följande:
    ja de barnmorskor på både mvc och spec mvc hävdar att de kan ställa till problem... frågan är hur legitim ngn bakom datan verkligen är ;) är du säker på att hon kan sin sak?

om jag var dig så skulle jag ta kontakt med en bm i din kommun å fråga istället :)
    Ja det har du rätt i..det kan man ju aldrig veta..
    Ja, jag kanske får göra det ändå.. 
Svar på tråden Försöker få barn men röker!