• stellie

Två bakåtvända bilbarnstolar i Yaris

Vi har motvilligt insett att vi måste ha en "andrabil" för dagishämtning/lämning. Fått erbjudande om att ta över en Toyota Yaris årsmodell 2002. Vi har en stor 3 åring och en snabbväxande 1,5 åring, båda måste alltså sitta bakåtvänt.

Någon som vet om man får in två bakåtvända i en Yaris? Utgår ifrån att man kan koppla bort airbagen fram och kan sätta en där. Men baksätet är ju väldigt litet. Obs att det är korta resor, max 15 minuter åt gången så komforten är inte jätteviktig, bara vi får in stolarna....  Vilka stolar är minst men tar störst barn?

Om det är för trångt-skulle det vara otänkbart att ha 3 åringen i en framåtvänd stol?

• Svar på tråden Två bakåtvända bilbarnstolar i Yaris
  • Malima

Komfort är inte viktigt, men tänk på säkerheten! ( ha barnet bakvänt, å inte alldeles ihoptryckt!)

Har ingen erfarenhet av yaris, men vi har svårt att få plats med två bakåtvända stolar i vår ford kombi.

• Sisisisi

Britax twoway är den rymligaste stolen men den kan ändå ta liten plats. Man kan montera den på olika sätt, helt på sätet för mindre benplats eller en bit utanför för benplats men tar mer plats då.

Jag skulle absolut inte sätta en 3-åring framåt, inte ens för korta sträckor.

Jag hade en seat Ibiza där det gick att montera två bakåtvända utan problem!

Keep your child rear facing for as long as possible!

• stellie

nej ok, jag vet, det ska vara bakåtvänt. Olyckan kan ju lika gärna vara framme vid korta sträckor som vid längre. Bra att ni påminner, tycker det är svårt att vara ståndaktig ibland när svärmor tycker man är pjåskig... "Äsch mina bebisar satt i en cykelkorg i framsätet det gick så bra så". Stööön.

När ni hade två stolar i bilen, var de båda i baksätet eller hade ni någon fram? Tack för er input. Har mailat Toyota också så får vi se.

• Sisisisi

Hade en i fram och en i bak. Hade stolar som tog rätt mycket plats men det jag bra ändå. Den minsta behövde ju knappt nån benplats. Den äldsta fick sitta trångt ett tag, sen kom jag på att han fick mycket bättre benplats i bak. Finns bilder i mitt galleri.

Keep your child rear facing for as long as possible!

Svar på tråden Två bakåtvända bilbarnstolar i Yaris