• trollhassel

Tips och råd? 9-månaders

Har en pojke på 9 månader som hittills sovit väldigt bra. Har inte varit nån trött mamma, och känt mig lyckligt lottad. Nu tycker jag däremot att hans sömnmönster ändrats, och jag tror att vi kanske måste börja med rutiner. Han går isäng ca 21-21.30 och sover till 6.15-6.30. Sen vilar han ca två-tre ggr om dagen, förmiddagsvilan kan vara lång. Han får lägga sig mätt och jag har just slutat nattamma, men han får mat direkt på morgonen när han vaknar, gröt, frukt och sen mjölk.
    Ofta bajsar han på morgonen.
    Men Hur kan jag få honom till en längre nattsömn istället för ett tidigt uppvaknande, så 1 1/2 timme lek och så ganska lång förmiddagssömn?? Ska vi korta ner vilostunderna på dagen? Det har alltid känts så fel att väcka honom och det har funkat bra fram till nu att följa hans rytm.

Kom jättegärna med tips!!!

Tack :)

• Svar på tråden Tips och råd? 9-månaders
  • Natulcien

Ja, man kan ju inte få allt, d.v.s. både lång natt och en massa dagsömn.
    Du får, helt enkelt, fundera på vad du prioriterar. Vill du inte väcka dagtid så blir nätterna därefter. Vill du försöka uppnå längre nätter så är det kortad dagsömn som gäller.

Ofta kommer man ju till en gräns när det blir ohållbart att låta barnet sova som hen vill, utan man måste börja styra det lite. Vi började runt halvåret att främst se till att nattningen blev ungefär vid samma tid, och att sista sovpasset inte blev för sent.

Vår son sov, vid 9 månaders ålder, 12 timmar obruten sömn på natten, d.v.s. från 20-08. Men då sov han bara 2x30 min på dagen.

• Annelie 76

Jag var tvungen att börja reglera sömnen vid 8 månader då allt blev kaos. Framförallt var det läggningen som inte funkade. Efter i princip schemaläggning av dagsovning blev kvällen mycket bättre. Men han har aldrig sovit en hel natt, inte heller nu när han är 2,5...

• Stjärnebo

Han sover ca 9 timmar på natten, precis som min dotter på 10 månader. 
    Även min dotter sover efter frukosten i 1 timme till ca 09:30 och sedan är hon sömnig vid 13:30 igen och sover 30-40 min sedan igen vid kl 18 ca 40 min. Men vi har just börjat ändra lite på det där eftersom hon är så svår att få att somna på kvällen helt plötsligt. 
    Igår fick hon inte sova direkt på morgonen utan va vaken till 10:00. Hon sov som en stock i 1 timme och 20 min. 
    Sedan fick hon va vaken till kl 16:00 och sov då i 1 timme. Sedan sov hon kl 21:15 till 07:45 imorse :)

• trollhassel

Tack för svar! Har börjat läsa boken "somna utan gråt" och börjat föra logg över sömnen.

Men stötte genast på "problem"

Detta funkar ju så länge jag är hemma med honom, eller i närheten av hemmet.

Men om jag är ute o går med vagnen, sover han ju massor i den

Bra att han trivs där, men är det det som gäller alltså??

Att vara hemma för att sömnplanen ska funka???

Tack för svar!!

• Flickan och kråkan

Mitt tips är att inte göra ett problem av något som inte är ett problem. Om ni är ute och han sover mycket i vagnen så lägg honom senare på kvällen. Sover han mindre på dagen då ni är hemma så natta tidigare.

Svar på tråden Tips och råd? 9-månaders