• Linda83

Tre barn, två rum?

Jag och min man bor i en fyrarummare tillsammans med vår gemensamma sexåring och mannens 14-åriga son som sover här 3-4 nätter/månad. Tidigare bodde han här varje helg men ju äldre han blivit ju mer umgås han med kompisar och stannar hos sin mamma även över helgerna, då hon bor inne i centrum där "allt händer". Barnen har varsitt rum. Är nu gravid och får en liten till i sommar. Första månaderna kommer jag ju ha den lilla fastklistrad vid mig större delen av dygnet men så småningom vet jag av tidigare erfarenhet att det är skönt att kunna ha bebisen i ett eget rum och slippa bli störd av att vi tittar på tv/pratar/snarkar osv, vissa är ju mer lättväckta än andra. Min lösning är att låta den lilla "ta över" tonåringens rum så småningom men att behålla hans säng (el köpa en bäddfåtölj då rummet är ganska litet), ha ett mindre skrivbord och låta honom ha rummet för sig själv de dagar han bor hos oss. Det viktigaste måste ju ändå vara att han har möjlighet att stänga om sig och ha sitt privatliv ifred? Han är ju så pass stor så några leksaker är det ju inte tal om, det är dator, kamera och mobil som gäller numer och det är saker som han har med sig när han kommer hit. Det är aldrig några kompisar med hem. Enda skillnaden från nu skulle ju vara att det är inrett som ett barnrum. Min man föreslår att vi låter femåringen och den lilla dela rum men jag tycker det låter helknäppt. Varför låta två barn som bor här på heltid trängas i ett rum när vi har ett som står tomt förutom 3-4 nätter i månaden. Rummet används mer el mindre som avlastningsrum för kartonger o andra prylar just nu eftersom det ändå knappt används. Hur skulle ni löst det? Att flytta till en större lägenhet är inget alternativ då vi redan betalar en skyhög hyra.

• Svar på tråden Tre barn, två rum?
  • Bling1975

Ett litet barn behöver ingen speciell inredning så jag hade nog bara ställt in spjälsängen där och lyft in den i vårt rum de dagar äldsta sonen var hemma. Leker gör ju små barn också mest där föräldrarna är så leksakerna kanske kan vara i vardagsrum eller kök.

Sedan kan ni ta diskussionen med hela familjen om 2-3 år och försöka hitta en bra lösning då. Det blir ju alltid lite knepigt när det är ganska stora åldersskillnader mellan alla barn.

• Radhuspinglan
    Bling1975 skrev 2014-05-05 00:32:58 följande:
    Ett litet barn behöver ingen speciell inredning så jag hade nog bara ställt in spjälsängen där och lyft in den i vårt rum de dagar äldsta sonen var hemma. Leker gör ju små barn också mest där föräldrarna är så leksakerna kanske kan vara i vardagsrum eller kök. Sedan kan ni ta diskussionen med hela familjen om 2-3 år och försöka hitta en bra lösning då. Det blir ju alltid lite knepigt när det är ganska stora åldersskillnader mellan alla barn.

• Maddi

Än så länge kan man nog få ihop de, men antar att ni på sikt ska flytta till större? Så varför inte leta något redan nu.

• cosinus
    Ett litet barn behöver ingen speciell inredning så jag hade nog bara ställt in spjälsängen där och lyft in den i vårt rum de dagar äldsta sonen var hemma. Leker gör ju små barn också mest där föräldrarna är så leksakerna kanske kan vara i vardagsrum eller kök.

Sedan kan ni ta diskussionen med hela familjen om 2-3 år och försöka hitta en bra lösning då. Det blir ju alltid lite knepigt när det är ganska stora åldersskillnader mellan alla barn.
  • La Lola

Bra skrivet!
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Ess

Stora sonen är inte så mycket hos er redan nu, så ligg lågt och för barnet, sedan kommer det att ligga i ert rum ett tag framöver. Då är sonen i alla fall 1½ år äldre än nu, och då är frågan om han inte kommer mer och hälsar på över dagen och äter middag med er innan nöjena kallar på kvällen.

Så jag tycker ni ska vänta tills det börjar bli dags för bebisen att flytta till eget rum, då vet ni hur mycket tid den äldste tillbringar hos er och om det är läge att fråga om det är ok att ni tar rummet.

Min mans ena kom själv och föreslog att vi kunde ta rummet om vi behövde det, eftersom hen inte använde det så mycket längre.

• Anna227

• Backpacker

Om tre år är bebisen stor nog för ett eget rum. Då är bonussonen 17 år och lär nog inte bry sig nämnvärt. Han tycks ju redan nu börjat välja mammans hem som sitt hem.

Svar på tråden Tre barn, två rum?