Tre barn, två rum?
Jag och min man bor i en fyrarummare tillsammans med vår gemensamma sexåring och mannens 14-åriga son som sover här 3-4 nätter/månad. Tidigare bodde han här varje helg men ju äldre han blivit ju mer umgås han med kompisar och stannar hos sin mamma även över helgerna, då hon bor inne i centrum där "allt händer". Barnen har varsitt rum. Är nu gravid och får en liten till i sommar. Första månaderna kommer jag ju ha den lilla fastklistrad vid mig större delen av dygnet men så småningom vet jag av tidigare erfarenhet att det är skönt att kunna ha bebisen i ett eget rum och slippa bli störd av att vi tittar på tv/pratar/snarkar osv, vissa är ju mer lättväckta än andra. Min lösning är att låta den lilla "ta över" tonåringens rum så småningom men att behålla hans säng (el köpa en bäddfåtölj då rummet är ganska litet), ha ett mindre skrivbord och låta honom ha rummet för sig själv de dagar han bor hos oss. Det viktigaste måste ju ändå vara att han har möjlighet att stänga om sig och ha sitt privatliv ifred? Han är ju så pass stor så några leksaker är det ju inte tal om, det är dator, kamera och mobil som gäller numer och det är saker som han har med sig när han kommer hit. Det är aldrig några kompisar med hem. Enda skillnaden från nu skulle ju vara att det är inrett som ett barnrum. Min man föreslår att vi låter femåringen och den lilla dela rum men jag tycker det låter helknäppt. Varför låta två barn som bor här på heltid trängas i ett rum när vi har ett som står tomt förutom 3-4 nätter i månaden. Rummet används mer el mindre som avlastningsrum för kartonger o andra prylar just nu eftersom det ändå knappt används. Hur skulle ni löst det? Att flytta till en större lägenhet är inget alternativ då vi redan betalar en skyhög hyra.