• Anonym (orolig mamma)

kan jag förhindra umgänge

vet inte om jag lagt upp det på rätt ställe men men.

jag och sambon separerade för ungefär 2 månader sen. vi har en 2åring tillsammans och väntar barn nr 2 i juli.

pga av olika anledningar är jag och en person inte vänner längre men hon är väldigt bra vän med pappan till mina barn.

nu får jag höra från massa folk att hon går runt och säger att jag inte vill ha min son, att jag inte tar hand om honom och att pappan är en "ängel" som tar hand om sonen helt själv.
    när jag har gått förbi henne på stan så säger hon högt åh nej inte (mitt namn) så jag hör fast jag är ca 10 meter bort.
    har ignorerat henne hittils men klarar inte av att behandlas på det här sättet. folk kommer och frågar mig om det är sant att jag stöter bort min son osv. men när dom lyssnat på mig förstår dom och säger att nej vi trodde såklart inte på ryktena.
    det stämmer inte ett dugg, jag har isärslitna muskler och får enligt läkaren inte ta hand om honom själv under graviditeten för att inte förstöra mig totalt.
    nu träffar jag sonen så ofta jag kan och har honom varannan helg dessutom med hjälp av min mor och styvpappa.
    när bebisen har kommit har vi pappan och jag bestämt att vi ska ha sonen varannan vecka och bebisen ska självklart bo hos mig men pappan ska få träffa barnet.

nu till min fråga. kan jag på nått sätt förhindra att denna person har umgänge med min son om hon inte skärper sig? har bett pappan att säga till henne ett flertal gånger nu men det verkar inte hända något, jag mår väldigt dåligt av allt det här och vill inte att hon ska vara med min son om hon fortsätter..

• Svar på tråden kan jag förhindra umgänge
  • Anonym (My)

Hur gamla är ni? 14? Nä, du kan inte bestämma vem barnets pappa umgås med.......

• Anonym (***)

Det enda sättet att kunna hindra det är som jag kan se det:

Att du själv tar hand om sonen och anmäler pappan för att han har ett umgänge som skadar sonen = hon och därav måste pappans umgänge med sonen ske med dig eller annan övervakare.

Annars har du nog inte mycket att säga till om när det gäller den saken tyvärr.

• Modernmom

Det är bara ord. Borsta av och gå vidare. Det mynnar ut i något annat intressant hon snart lär hitta. Det bästa sättet att tysta en sån är ju att dels bevisa motsatsen och dels att strunta i det. Även när folk tar upp det: "öh, va? Dummaste jag hört. Sånt skitsnack lyssnar inte jag på." Eller liknande.

• Anonym (orolig mamma)

jo jag har väntat i ca 5 månader nu men verkar som om det bara blir värre, rädd att när sonen blir äldre och förstår att hon ska påverka honom på nått sätt, men nu har jag sagt till exet på skarpen och hoppas han talar henne till rätta den här gången

• Anonym (oj)

Ja du kan tyvärr inte påverka umgänget. Låter hemskt tråkigt iallafall. Ni har en historia tillsammans antar ag därav skitsnacket? Kan du inte ösa det direkt med personen i fråga istället?

• ladymidnight

Jag tror inte du kan påverka umgänget så länge du inte kan bevisa att barnet far illa av att träffa henne, men förstår att det måste vara hemskt jobbigt.

Normalt sett skulle jag också tycka det bästa vore att försöka ignorera henne. Men eftersom det pågått så länge och snarare tycks bli värre så tycker jag att du ska prata en vända till med pappan till barnet. Jag antar att hon är en hans flickvän/dejt. Förklara tydligt att hennes beteende inte bara skadar dig, utan också er son. En tvååring börjar så smått förstå saker som sägs, även om det inte var menat för hans öron. 

Var lite ful och säg att sådana saker kan inverka negativt vid en eventuell vårdnadstvist. (Det har i alla fall ingen positiv inverkan). Det kanske kan motivera honom att få tyst på tjejen. 

Svar på tråden kan jag förhindra umgänge