• Saltvatten

Lättare att få missfall igen?

Jag blev gravid i November -13. Detta var oerhört glädjande då jag slutade med min p-spruta för ca 3 år sedan och det äntligen tog sig! Min man var också oerhört glad (han kom hem med en barnleksak redan första dagen vi fått reda på det *L*).
    På nyårsaftonen fick jag magsmärtor och sjukvårdsupplysningen rådde mig att åka in just eftersom jag var gravid. Magsmärtorna berodde dock på annat. För säkerhets skull skickade de ändå upp mig till gynakuten för en koll. Och mitt i det snöpliga slutet på nyårsfirandet så gladde vi oss att få ta en smygtitt på min inneboende.

Gynläkaren stod helt tyst länge medan hon kollade på skärmen och så fick vi beskedet att hinnsäcken såg ut att vara tom. Ingen rolig start direkt på det nya året.
    Vi fick en ny tid för VUL 1,5 vecka senare och de kunde då konstatera att jag fått ett s k "missed abortion", d v s att kroppen haft missfall men inte stött ut det ordentligt.
    Fick med mig ett piller och fick sedan återkomma 2 dagar senare för att slutföra missfallet medicinskt. En smärtsam och ledsam upplevelse, men tack och lov för den underbara personal vi fick den dagen.

Detta var i mitten av januari.
    Har köpt en monitor för att kolla så ägglossning kommit igång vilket det har gjort. Har mens som vanligt.
    Men nu undrar jag om det är större risk för mig att få missfall igen när jag haft det en gång?

Ni som fått missfall, hur lång tid tog det för er att bli gravida igen efteråt?

• Svar på tråden Lättare att få missfall igen?
  • solskina

Jag har haft två tidiga missfall. Efter varandra, sen fastnade det. Jag har inga problem att bli gravid så jag blev gravid redan efter nästa menscykel.

Vet inte om man är i större risk, men jag tog det mycket lugnt första veckorna på tredje försöket. Blev till och med omplacerad av min chef. 

• Jag är bara jag

Inte efter bara ett m.f/MA. När man haft tre är risken stor för ytterligare missfall,men 3 är extremt ovanligt,drabbar bara ca 2% av alla gravida. Du kan säkert både bli gravid och få barn! Glad

• Ljusfat

Jag har haft en ma och har precis genomgått ett missfall. Hoppas innerligt på tredje gången gillt!

Beklagar ditt ma och hoppas att det går vägen nästa gång :)

• Maroschka

Hade ett MA efter första barnet. Blev gravid ungefär en månad senare och det gick bra och har efter det fått även en trea och har BF nu i Maj med fyran. Inga fler NA eller MF alltså.

• Saltvatten

Tack alla för era svar.
    Jag hoppas att det snart tar sig igen och att det går bra den här gången. Vi har ju inga barn sen tidigare och att då det första få ett missfall efter att det tagit oss så länge att bli gravida kändes som ett slag i magen!
    Det får mig ju också att fundera på hur länge det ska dröja den här gången innan jag blir gravid igen, eller om loppet är lite kört. Jag är ändå nu 34 år och min man är 40 år så åldern känns också som ett dåligt odds :(

Missfallet, eller igångsättandet av det, var i januari och det har ännu inte hänt något. Är nu på dag 24 i min cykel och jag håller tummarna att min mens inte kommer på söndag.
    Har testat med graviditetstest (köpte ett JÄTTEPAKET på Ebay så jag kan testa varje dag veckan före mens *L*) men än så länge negativt.

Om det inte blir positivt den här gången ska jag dock ringa upp till Kvinnokliniken och se om de kan göra en utredning för att kolla om vi bara haft otur med att bli gravida eller om det finns något annat som gör det svårt för oss att bli det.

Vi håller tummarna

• Jag är bara jag

Ni har försökt länge utan utredning så det tycker jag absolut ni ska göra. Nu föreliggger inga jätteproblem eftersom du faktiskt varit gravid en gång,men kolla upp er är ju bra ändå. Skulle det ta tid igen får ni ju hjälp snabbt.  Er ålder ska inte vara nåt hinder alls. Glad

• Saltvatten

Måste bara tuta lite liv i den här tråden igen och berätta att vi fick besked om att vi kunde få komma och påbörja utredning i slutet av sommaren.
    Och nu fick jag positivt besked på teststickan igår Skrattande Så jag håller alla tummar och tår att det går vägen denna gången!!

• Pompalens
    Saltvatten skrev 2014-06-06 12:15:53 följande:
    Måste bara tuta lite liv i den här tråden igen och berätta att vi fick besked om att vi kunde få komma och påbörja utredning i slutet av sommaren.
    Och nu fick jag positivt besked på teststickan igår Skrattande Så jag håller alla tummar och tår att det går vägen denna gången!!
    Vilket bra besked! Grattis!
  • Saltvatten
    Pompalens skrev 2014-06-07 16:56:30 följande:
    Vilket bra besked! Grattis!
    Tack snälla!
Svar på tråden Lättare att få missfall igen?