• Anonym (öl)

Vad gör man när maken dricker för mycket?

Har man o barn. Varje ledigdag så dricker min man allt för många öl........
    Alltid om det är helg eller röda dagar . Han sköter jobbet ,vi har bra ekonomi,så han missköter sig inte så. MEN han fixar ju inte att natta barn,att ge de frukost-skulle ALDRIG minnas tandborstning eller liknande.....Somnar alltid i soffan med datorn i högsta hugg. JAG får gå upp o släcka o slå av tv tex-den somnar han ju alltid ifrån osv. Jag måste så klart fixa allt själv.  Har en som borde övningsköra-det kan han aldrig då han antingen druckit eller är bakis. Jag är för opedagogisk,så vi har liksom sagt att det är hans grej-tills övningsköraren blir LITE mer van,då kan jag ta vid . Vardagar hinns det inte med pga skiftjobb mm. 
    Vad gör man? Ibland har jag så klart sagt att det dricks lite för mycket-Då blir han sur o påpekar att jag inte är hans mamma. Har sagt att kan man inte ta nån helg utan öl? Jojo,det tycker han ,men dricker i alla fall......fast färre öl.
    Han lovar saker till barnen,minns det inte sen,så jag får vara som en jävla polis o säja åt honom att han faktiskt SAGT vissa saker. Jättejobbigt!
    Vad gör man? Han skadar oss inte på nåt vis än att barnen ibland märker o frågar "är  du full"? Typ om han gör eller säjer nåt.....
    HAN inser ju inte att det är nåt problem-vad gör man??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-04 09:59
    Har varit gifta ca 10 år o ihop länge innan det. Öldrickandet fanns inte från början. Utan har kommit senaste 6åren kanske......Ökat o ökat. Först vara det bara om man for på fest tex. Sen blev det varje helg fast man är hemma. Nu är det tex VARJE dag under 5 veckor hela semestern ....och vareviga ledigdag som sagt.

• Svar på tråden Vad gör man när maken dricker för mycket?
  • Anonym (samma sits)

Har varit i ungefär samma situation.
    Min man har druckit liknande till och från sedan vi träffades för tolv år sedan (och många år innan det). Mååånga bråk och brutna löften har vi gått igenom men det kan ta lång tid innan en person inser att den måste förändra sitt beteende. Först för ca 4 år sedan blev det en liten vändpunkt för oss då vi väntade vårt första barn. Det blev alkoholrådgivare, antabus och helt nycktert i ett år. Sedan prövade han att dricka "normalt" men återföll han sakta men säkert i det gamla mönstret igen. I november 2013 bestämde han sig för att inte dricka alkohol mer och har varit nykter sen dess!!

Prata med honom om detta och försök att få honom att inse att det är ett problem. Om du och övriga familjen inte mår bra av det så är väl det skäl nog att han måste ändra sitt beteende! Kanske ni skulle kontakta någon rådgivare så blir det lite mer "på riktigt" för honom.

Lycka till!

• alkoholist javisst

Det låter som att din man faktiskt, tyvärr, är inne i ett beroende. Det hör till problemet att han blir sur när du påpekar att han dricker för mycket/för ofta. De saker du räknar upp som konsekvenser av hans drickande är tillräckliga för att de ska utgöra problem. Att han förnekar, att han säger att han kan sluta när han vill osv är missbrukarbeteende.

Det är hårda ord och en jobbig sanning. Din man kommer inte kunna ta sig ur detta förrän han inser att han har problem. Antingen låter du bli att "städa upp" efter honom (du är medberoende, inte ditt fel, men så är det) eller så ställer du ultimatum: sluta drick eller jag och barnen lämnar dig. kanske kan det bli en väckarklocka.

Vänd dig till kommunens beroendemottagning och rådfråga dem vad du kan göra. Det brukar finnas stöd till anhöriga också samt ofta gratis missbruksvård. kanske behöver han hjälp av t ex antabus eller annan behandling för att klara av att sluta dricka.

Men  först måste han själv komma över förnekelsens höga tröskel...

Lycka till! 

• Drottningen70

Om barn lever i en situation där de ibland får fråga sin förälder "är du full" så skadas barnen. Massvis. Antigen fortsätter du att låta barnen ta skada eller så sätter du stopp för dig. Men inbilla dig ICKE att barnen inte tar skada!

• Anonym (öl)
    alkoholist javisst skrev 2014-05-04 10:22:07 följande:
     Antingen låter du bli att "städa upp" efter honom (du är medberoende, inte ditt fel, men så är det) eller så ställer du ultimatum: sluta drick eller jag och barnen lämnar dig. kanske kan det bli en väckarklocka.
    Vad menar du med "städa upp"? att jag ger barnen mat o ser till att de borstar tänder??

• Anonym (:()

barnen tar skada plus du man gör slut men det är väldigt enkelt för mig att sitta och säga för mig. Dina kännslor är så klart annorlunda men du är ihop med en alkoholmissbrukare de funkar liksom inte hoppas du ställer ett ultimatum eller lämnar.

• Anonym (Zxcvbn)

Sätt ned foten och ställ ultimatum. Barnen tar skada. När barn frågar "är du full?" så har det definitivt gått för långt.

Träffade en man en gång som vuxit upp ungefär som du beskriver det, missbruk som gradvis stegrats. Han var 40 när jag träffade honom, hade ingen familj eller barn. Mamman skilde sig inte för pappan hade bra med pengar, enligt mannen. Hon slätade alltid över, ursäktade och städade upp efter pappan. "Pappa gör det med dig en annan dag" Den där andra dagen kom aldrig. Pappan dog av sitt missbruk när denna man var 18.

Mannen hade, milt utryckt, stora problem med sin barndom. Mamman hade han extremt dålig kontakt med, träffade henne så lite som möjligt, och det låg alltid en negativ ton i hans röst så fort hon nämndes. Alkohol hade han stora problem med. Inte alls så att han drack varje dag, tvärtom väldigt sällan, men när det dracks var det kopiösa mängder. Han var även väldigt aggresiv, även nykter. Jag behöver kanske inte tillägga att jag avslutade denna relation ganska omgående.

• Carnitas
    Anonym (:() skrev 2014-05-04 12:49:01 följande:
    barnen tar skada plus du man gör slut men det är väldigt enkelt för mig att sitta och säga för mig. Dina kännslor är så klart annorlunda men du är ihop med en alkoholmissbrukare de funkar liksom inte hoppas du ställer ett ultimatum eller lämnar.

Svårt se denna skada du pratar om.

Håller med om att det är en situation som är allt annat än bra.

Men prata om skada känns bara helt fel.

Utom möjligtvis personlig skada på han själv.

Svar på tråden Vad gör man när maken dricker för mycket?