• Anonym (diastas)

Hård putmage, ser ut att vara i 5:e månaden 9 dagar efter förlossning

Hej. Jag har fött nr 2 för 9 dagar sedan och min mage och navel putar fortfarande ut relativt mycket. Jag ser ut att vara i 5:e månaden ungefär. Vid min första graviditet var magen i princip platt 9 dagar efter. Jag har försökt mäta om jag har magmuskeldelning (diastas recti) men verkar inte ha det?? Det sluter tätt och knappt ett finger ryms, men jag vet inte om jag mäter rätt..? För när jag står upp så putar magen och är till och med fortfarande hård?! Varför är den hård? Jag kan inte ens dra in den för att tillfälligt se smal ut liksom. Jag vet inte om det är hormonerna som förstärker min nedstämdhet men jag mår SKITDÅLIGT utav detta då jag är en person som tränar väldigt mycket normalt sett. 

Är det någon som haft som jag, putande hård mage med halvt utåtstående navel som blev återställd? Hur länge tog det?

Jag tänkte börja med ett speciellt träningsprogram, men jag törs inte förrän jag vet att jag inte har magmuskeldelning eller navelbråck. Jag ska försöka härda ut till efterkontrollen med att kolla det, för att ge magen en chans att dra ihop sig, men det är ju som sagt typ 6-7 veckor bort så vill gärna höra hur andra har haft det...

• Svar på tråden Hård putmage, ser ut att vara i 5:e månaden 9 dagar efter förlossning
  • Anonym (samma)

Du är helt normal. Så såg jag också ut efter jag fött (första barnet). Jag satt och grinade i provhyttan på Lindex när min dotter var 2.5 månad för att jag bara kom i stl L (hade S innan grav). Folk frågade mig när barnet skulle komma...

Jag hade inte delade magmuskler utan magen försvann sakta och när hon var 4 månader så var jag som innan igen.

• Anonym (diastas)
    Anonym (samma) skrev 2014-05-03 22:02:24 följande:
    Du är helt normal. Så såg jag också ut efter jag fött (första barnet). Jag satt och grinade i provhyttan på Lindex när min dotter var 2.5 månad för att jag bara kom i stl L (hade S innan grav). Folk frågade mig när barnet skulle komma...

Jag hade inte delade magmuskler utan magen försvann sakta och när hon var 4 månader så var jag som innan igen.
    Var din mage också hård? Skönt att höra att den gick tillbaka för dig. Det ger mig lite hopp iallafall... Sen det här med att man kan ha putmage länge fastän man inte har delade magmuskler lät ju skönt. Jag målar upp värsta scenariot att jag har magmuskeldelning eller försvagning i bukväggen som i sin tur har gett mig navelbråck som i sin tur skulle bli värre och värre med träning som i sin tur skulle leda till operation som i sin tur gör att jag inte får lyfta mer än ett kilo på flera veckor osv. Du läser ju hur jag är.. tänker OM och tänker det värsta. Jämt.
  • Anonym (diastas)

Nån fler som känner sig träffad som vill dela med sig?

• Sweet Sofia

Du har fött barn nyss. Din kropp kommer att återhämta sig så småningom! Och börja absolut inte träna för tidigt!

• Anonym (diastas)
    Sweet Sofia skrev 2014-05-04 14:31:48 följande:
    Du har fött barn nyss. Din kropp kommer att återhämta sig så småningom! Och börja absolut inte träna för tidigt!
    Tror mycket det är hormonernas påverkan som förstärker oron. Man är ju inte döende direkt Det bästa i ens liv har just hänt och det här borde kanske inte ta upp sådan fokus som det gör, men det blev så brutal skillnad jämfört med min första graviditet.
  • Anonym (Ha)

Det kan väl ta ett tag även för själva livmodern dra ihop sig? Tror det ordnar sig , men man får ju släppa på att man är van vid sin platta mage ett tag.

• Anonym (diastas)
    Anonym (Ha) skrev 2014-05-04 17:49:26 följande:
    Det kan väl ta ett tag även för själva livmodern dra ihop sig? Tror det ordnar sig smile1.gif , men man får ju släppa på att man är van vid sin platta mage ett tag.
    Jag har tänkt att det kanske är den som inte riktigt dragit ihop sig än.. eftersom magen fortfarande är hård tänker jag.
  • Naprapatstudent
    Hej!
    Ni som har en diagnosticerad eller upplev magmuskeldelning, vill ni bidra till en C-uppsats på just ämnet delade magmuskler så genomför jag och en person till en uppsats på ämnet just nu:

Träningsråd vid magmuskeldelning/rectus diastas efter förlossning hos förstföderskor
    Vi heter Linn Fahmy och Helena Lind och vi studerar sista året på Naprapathögskolan i Stockholm. Som en del i vår utbildning skriver vi en C-uppsats. Vi har valt att skriva om träning och delning av magmuskler även kallat rectus diastas hos förstföderskor som har fött ett barn för minst 3 månader längst 2 år sedan. En rectus diastas eller magmuskeldelning innebär att i samband med att magen växer, töjer sig bindväven kring de raka magmusklerna, för att göra plats för barnet. Efter förlossningen drar bindväven och magmusklerna sig samman igen, men i vissa fall kvarstår en magmuskeldelning.
    Vi vänder oss till dig som är:  
    - Är i åldern 18-40 år.
    - Är förstföderska.
    - Har haft en vaginal förlossning (ej kejsarsnitt).
    - Är bosatt i Sverige.
    - Har fött ett barn för 3 månader till 2 år sedan.
    - Har/har haft upplevd eller diagnostiserad magmuskeldelning/rectus diastas.
    - Kan förstå och tala svenska.
    Deltagandet är frivilligt och enkäten tar ca 10 minuter att fylla i. Dela gärna länken då vi vill nå ut till så många som möjligt :)
    Tack för ditt deltagande!
    Med vänlig hälsning
    Linn Fahmy & Helena Lind
    Naprapathögskolan Stockholm
    Länk till enkäten:
    https://forms.gle/dERUSBYWGkBXDdST7
  • Anonym (Skärp dig)

Men jisses människa, du har nyligen fött barn! Din kropp har under 9 månader ändrats och muskler flyttats och du förväntar dig att kroppen ska återgå efter 9 dagar?!

Ta det lugnt! Den kommer gå tillbaka.

Fokusera rätt istället och va lite jävla snäll mot din kropp nu.

Blir så upprörd av denna absurda kroppshets

När man precis blivit mamma.

Kram från en som OCKSÅ tränar men som värdesätter sin kropp

• Anonym (....)
    Anonym (Skärp dig) skrev 2020-04-22 09:33:21 följande:

Men jisses människa, du har nyligen fött barn! Din kropp har under 9 månader ändrats och muskler flyttats och du förväntar dig att kroppen ska återgå efter 9 dagar?!

Ta det lugnt! Den kommer gå tillbaka.

Fokusera rätt istället och va lite jävla snäll mot din kropp nu.

Blir så upprörd av denna absurda kroppshets

När man precis blivit mamma.

Kram från en som OCKSÅ tränar men som värdesätter sin kropp

Ts födde barn är fem år sedan och har förmoldigen idag en normal mage...
Svar på tråden Hård putmage, ser ut att vara i 5:e månaden 9 dagar efter förlossning