• kokobell

hjälp mig flyttpacka - böcker!

VARFÖR har jag så många böcker? jag vill å ena sidan anordna bokbål och å andra sidan känner jag att har jag nu köpt skiten SKA ALLT MED till nya hemmet god dammit. men hur packar man böcker bäst? jag har försökt med att packa botten på en flyttlåda och sen fylla upp den med icketunga saker. men jag tror inte jag har tillräckligt med icketungt för alla böcker... nåt jag kan packa i som går att dra runt med en hjulia från ikea kanske? vi kommer ha en mindre lastbil att packa i.

• Svar på tråden hjälp mig flyttpacka - böcker!
  • Annelie 76

En banankartong full med böcker är skittung så packa mindre än så. Jag brukar packa allt möjligt med böckerna, även köksgrejjer och vad som helst bara det är lättare. Pappkassar funkar också ganska bra att ta böcker i, ta den mindre varianten så blir det inte alltför tungt.

• WinterDawn

Papperskassar är jättebra för böcker tycker jag, även om det blir många! Packar man en kasse inte riktigt full så blir den inte för tung att bära.

• Radhuspinglan

Pappkassar är det bästa. Ta flera kassar i vara om det är jääättetunga böcker (så slipper handtagen på kassarna gå av).

• kokobell

okej ja jag brukar nog ha använt papperspåsar också förut, men ja, det blir många... men de är ju lätta att bära med handtagen också. man får stå sitt kast. och lämna en del böcker på myrorna har jag en känsla av...

• BigMami

Packa i kartong och köra på säckkärra eller liknande? Haffa någon biffig hunk i grannskapet och be om hjälp? (Antog att du var en tjej men det spelar kanske ingen roll?) Haha

• malca

Känner igen mig. Vi flyttade nyligen och jag har en jäkla massa böcker. La så många böcker som möjligt i botten på varje flyttkartong och fyllde på med annat. Vi hade väl kanske 50-60 flyttkartonger och endel blev väldigt tunga, men hade tajmat in det bra och var höggravid vid flytten, så jag slapp bära...

• kokobell
    malca skrev 2014-05-03 22:51:50 följande:
    Känner igen mig. Vi flyttade nyligen och jag har en jäkla massa böcker. La så många böcker som möjligt i botten på varje flyttkartong och fyllde på med annat. Vi hade väl kanske 50-60 flyttkartonger och endel blev väldigt tunga, men hade tajmat in det bra och var höggravid vid flytten, så jag slapp bära...
    haha! bra jobbat!
  • sverker11
    kokobell skrev 2014-05-03 19:40:58 följande:
    VARFÖR har jag så många böcker? jag vill å ena sidan anordna bokbål och å andra sidan känner jag att har jag nu köpt skiten SKA ALLT MED till nya hemmet god dammit. men hur packar man böcker bäst? jag har försökt med att packa botten på en flyttlåda och sen fylla upp den med icketunga saker. men jag tror inte jag har tillräckligt med icketungt för alla böcker... nåt jag kan packa i som går att dra runt med en hjulia från ikea kanske? vi kommer ha en mindre lastbil att packa i.
    Om du kan använda en pirra (magasinskärra, säckkärra, paketkärra  kärt barn...) så bör det gå fylla fullstora kartongen med böcker och dra dem med pirran. Annars finns det mindre kartonger av flyttkartongstyp som skall vara bra till böcker. En snabbsökning på "liten flyttkartong" gav ett antal träffar.

Själv fyller jag upp fullstora kartonger och bär dem men det fungerar inte för alla och det kräver att man inte använder de billigaste och tunnaste flyttkartongerna.
Svar på tråden hjälp mig flyttpacka - böcker!