Halley skrev 2014-05-04 14:48:26 följande:
Jag är i vecka 25 och har egentligen inte samma problem som du har just nu, men jag känner igen mig ändå eftersom jag tidigare haft ett par lätta depressioner. Här är några tankar från mig:
- att känna av en depression i samband med stora förändringar i livet är inte så ovanligt som man kan tro. Och en graviditet gör att kroppen och livet förändras mycket.
- Jag vet också att det kan kännas hemskt att må sådär som du gör, men också att det hjälpte mig mycket att få professionell hjälp när det drabbade mig. Eftersom det är många som går genom liknande situationer i samband med en graviditet undrar jag om du har fått någon profecionell hjälp (av t ex en psykolog) eller om det finns tillgänligt via mödravården? Det borde också finnas någn att prata med om förlossningsrädsla.
- att träffa männikor kan för stunden kännas jobbigt, men att vara med andra och t ex gå till jobbet under en depression gör oftast att man mår bättre i det långa loppet. De som har depressioner har ofta som en del i sin behandling att "tvingas" att vara just sociala. Jag vet, det känns jobbigt för stunden, men att tänka på det i ett större perspektiv har hjälpt mig. Det är ok att inte alltid vara social, men att helt avskärma sig från andra är nog ingen bra idé...
Hoppas att något av det jag skriver kan hjälpa.
Tack för att du skrev.
Jag går hos flera psykologer samt har fått hjälp med min förlossningsrädsla.
Det är nog ingen dum ide att försöka tvinga sig ut lite mer och vara social. Man mår bättre för stunden iaf.