• Hajpan

Ok att ta med sin tonåring på fest?

Är bjuden på en större fest som jag och sambon skulle gå på själva. En av sambons kompisar kommer ta med sin tonårsson och nu funderar jag lite i dessa banor och ta med mina tonåringar... Jag är gravid och kommer inte dricka, pappan till den andra tonåringen kommer inte heller dricka. Men det kommer bli en del alkohol bland de andra vuxna på festen. Självklart blir inte tonåringarna erbjudna alkohol utan jag kommer isf köpa alkoholfri cider eller cola till dom. Mina barn är 13 och 14 1/2, så ganska unga tonåringar. Är det fel att ta med dom, att visa dom hur en vuxenfest går till? Eller är det ett bra tillfälle att visa att vuxna kan bli berusade, det är ok, men att barn inte får det? Det är ju inte så att alla kommer dricka, och som sagt varken jag eller den andra föräldern gör det. Men jag vet ju inte hur alla andra mår =P Sen o andra sidan kan vi ju gå hem om det blir för mkt.

• Svar på tråden Ok att ta med sin tonåring på fest?
  • Akua

Vad kommer sina barn att ha ut av festen? Kommer majoriteten av de vuxna att vara fulla så förstår jag inte vitsen. De flesta barn tycker det är roligt ETT TAG att hänga med vuxna men sen tröttnar dem. Dessutom är fulla vuxna inte så kul att hänga med heller. Om du vill visa att alkohol kan drickas med måtta så är det väl smartare att ta ett glas vin till maten ist för att ta med dem på vuxenfest?! Är ni alla på bröllop med middag och fest är det en helt annan sak, men nu är det ju specifikt en stor vuxenfest.

• sextiotalist

Om tonåringarna är inbjudna så är det väl inga problem. Men man tar inte med sig egna gäster eller bjuder in andra. Så om dina tonåringar är bjudna, så kan du ta med dom (och meddela värdparet hur många ni blir), är de inte inbjudna så får de stanna hemma och har inte dina barn några särskilda behov så ska du inte heller fråga om de får komma med. Det gör man inte

• lillekatt

Skulle dina barn tycka det är kul att hänga med? Utgår bara från mig själv och tror att jag i 13-14 års åldern hellre hade hängt hemma och kollat få film istället för att umgås med massa "tråkiga vuxna". Cool

• Hajpan

De vill med, då det är en del artister som ska spela musik så det hela går inte ut på att folk ska supa sig fulla. Det är en ordnad fest. Sen ville de ju åka hem och spela playstation efter en stund med. Personligen känner jag att dels är det ok att ta med dom, då festande människor är något livet innehåller, samtidigt som de vet att de inte ens kommer få smaka alkohol, pga att de är för unga. Jag kan anse att det är ett sätt att visa att när du är vuxen får du dricka, inte före. Samt att de vuxna som dricker gör det med måtta. Men sen känner jag oxå att de inte är självklart ok att jag som förälder introducerar dom i den världen. Jag var med min mamma på grannfester, kräftskivor etc samt att grannen som var ordningsvakt lät mig gå på 18 och 20 års gräns från det jag var 16. Jag drack inget, men fick se hur folk betedde sig som berusade. Ingen var full. Vi hade jättekul! Det är väl den sidan jag tycker barn ska kunna uppleva.

• Akua
    Hajpan skrev 2014-05-03 11:43:06 följande:
    De vill med, då det är en del artister som ska spela musik så det hela går inte ut på att folk ska supa sig fulla. Det är en ordnad fest. Sen ville de ju åka hem och spela playstation efter en stund med. Personligen känner jag att dels är det ok att ta med dom, då festande människor är något livet innehåller, samtidigt som de vet att de inte ens kommer få smaka alkohol, pga att de är för unga. Jag kan anse att det är ett sätt att visa att när du är vuxen får du dricka, inte före. Samt att de vuxna som dricker gör det med måtta. Men sen känner jag oxå att de inte är självklart ok att jag som förälder introducerar dom i den världen. Jag var med min mamma på grannfester, kräftskivor etc samt att grannen som var ordningsvakt lät mig gå på 18 och 20 års gräns från det jag var 16. Jag drack inget, men fick se hur folk betedde sig som berusade. Ingen var full. Vi hade jättekul! Det är väl den sidan jag tycker barn ska kunna uppleva.

Att vuxna får dricka och festar kommer de att märka av med åren! Jag förstår inte du känner ett behov av att visa det, och dessutom när de är så unga.
  • Hajpan

Nu var han med mig igår, allt gick jättebra och vi hade trevligt ihop=) Körde hem honom (och mig) och den andra grabben runt 23 när tempot ökade på festen. Var med fler yngre barn som åkte lite tidigare. 

Svar på tråden Ok att ta med sin tonåring på fest?