• Anonym (krångel)

Datorstrul hos FK?

Är gravid och ska föda ganska snart. Har skickat in både inkomstuppgift och moderskapsintyg för länge sedan men inget av detta visas på mina sidor när jag loggar in.

Har varit i kontakt med kundtjänst två gånger som säger att det ska vara åtgärdat men det går fortfarande inte att ansöka om dagar för det kommande barnet. Inte heller är min inkomstuppgift ändrad.

Vad är det som krånglar där?

Kommer jag få rätt ersättning retroaktivt (har ansökt om ett par dagar för ett tidigare barn där den högre inskomsten ska gälla, men endast en lägre äldre uppgift syns)?

Och när kan jag lägga in ansökan för det kommande barnet? Jag vill gärna ha en utbetalning i juni.

• Svar på tråden Datorstrul hos FK?
  • Försäkringskassan

Hej!

Det verkar då som att Försäkringskassan inte har tagit något nytt beslut om din inkomst eftersom dina gamla uppgifter visas på Mina sidor. Om du vill veta mer om ditt ärende behöver du kontakta kundcenter.

Vi har haft problem med tjänsten att ansöka om föräldrapenning för ofödda barn. Om du har ringt kundcenter och de inte har kunnat lösa problemet kan du kontakta Helpdesk. Kontaktformulär hittar du här: http://www.forsakringskassan.se/kontakt/kundcenter_privat/skicka_e-post/
    Du anger i formuläret att ditt meddelande gäller Självbetjäning och internet (Tekniskt problem).

Det kommer att vara 30 dagars handläggningstid på din första ansökan. Dagarna som har passerat kommer då att betalas retroaktivt.

Hälsningar
    Bo, handläggare

• Anonym (krångel)

Problemet är väl snarast att jag HAR varit i kontakt med kundtjänst, de säger att de uppdaterat så att jag ska få min nya inkomst och kunna lägga in dagar för det ofödda barnet men inget av det stämmer eller visas när jag loggar in...

Dagar som har betalats ut enligt en lägre ersättning, kommer det retroaktivt för mellanskillnaden då också när ändringen sedan går igenom?

• Försäkringskassan

Hej!

När vi har fastställt ett beslut om din sjukpenninggrundande inkomst får du beslutet hem i brevlådan. Det är först då som du kan se på Mina sidor att dina inkomstuppgifter har blivit uppdaterade. Vi kommer då även ta ställning till om du kan få ersättning retroaktivt på grund av din inkomsthöjjning.

Du bör kontakta kundcenter igen om det är så att du inte kan ansöka om föräldrapenning för det nya barnet.

Hälsningar

Linda, handläggare

Svar på tråden Datorstrul hos FK?