• Lina J

Nattsömn 21 månaders tjej

Hej, nu undrar jag om någon kan hjälpa mig , jag går på knä av trötthet. Min dotter, 21 månader har alltid sovit jättedåligt på nätterna. Antalet hela nätter totalt under hennes livstid går att räkna på ena handen. Hon är ganska lätt att natta på kvällen, men vaknar antingen (olika för olika perioder) en-två gånger på natten och vill inte somna om på ca 3 timmar, eller som perioden hon är inne i nu varannan timme fram till ca 4 på morgonen . Jag väntar nästa barn om tre månader och hoppades att sömnen skulle vara något sånär stabil vid detta laget, men nu börjar jag få panik och vet inte vad jag ska ta mig till. Jag är så otroligt trött. Hon sover i eget rum men jag ligger på madrass nedanför för att hon ska känna sig trygg. Hon har aldrig velat sova i vår säng och nu känns det dumt att börja truga med det eftersom den nya lilla kommer snart. Hon är oftast ledsen när hon är vaken och ropar mamma trots att jag är precis intill och klappar på henne. Någon som har tips och råd? Jag är desperat! Ledsen för långt inlägg.

• Svar på tråden Nattsömn 21 månaders tjej
  • Litet My

Flytta in hennes säng till er?

• Natulcien

Går aldrig pappan upp på nätterna? Han kan väl ligga hos henne varannan natt?

• Lina J

Hej, vi har provat att ha sängen hos oss, men det är samma sak- hon vaknar ändå och är ledsen. Pappan hjälper till så gott han kan och tar henne på nätterna också, men börjar jobba kl 6 varje morgon så det blir naturligt att jag tar de flesta nätterna. Dessutom är jag så extremt lättväckt så jag ligger vaken och lyssnar ändå när han är där inne och försöker få henne att somna om. När nya barnet kommer blir det ju dock oundvikligt att han måste ta stora tjejen, men åh det hade varit så skönt om det hade stabiliserats lite tills dess iallafall....

Men det är kanske helt normalt det här? Bara det att hennes två jämnåriga kusiner sover hela nätterna sen långt tillbaka, och då känns det ju som att det är man som förälder som gör något fel, som inte får det att funka.

Svar på tråden Nattsömn 21 månaders tjej