• Lana899

Betala tillbaka skatt trots liten inkomst?

Är det någon annan som också har fått besked att ni ska betala tillbaka skatt?

Detta är andra året som jag får beslut om att jag ska betala?
    Detta är fan inte klokt,när man har sådan liten inkomst så man knappt överlever!
    Ungefär 70 0000 i inkomst för det året/betala tillbaka ca:1800 kr,var fan ska man få de pengarna ifrån.

Hur kan det bli så här?

Hur mycket ska ni betala? Och känns det inte helt jävla sjukt?

• Svar på tråden Betala tillbaka skatt trots liten inkomst?
  • Linzi

Man ska betala skatt om ens årsinkomst överstiger 18 000. De anser att man är rik då, det är orsaken ;) Men normalt sett drar ju arb.giv. skatt även om du bara haft sommarjobb, så varför din skatt inte är dragen vet jag inte.

• Arbitration

På gott och ont så betalar alla lika mycket skatt oavsett inkomst... (nåja om du inte tjänar över en viss gräns så du betalar extra skatt).

Så kortfattat så har den som betalat ut din inkomst under året dragit för lite skatt.
    Själv hade jag betalat 113700 kr i skatt förra året och får preliminärt tillbaka 6650, vilket självklart är roligare än att behöva betala in.
    Ett tips är att be arbetsgivaren dra extra skatt så slipper man iallafall en otrevlig överraskning efter deklarationen.

• Lana899
    Linzi skrev 2014-05-02 00:54:28 följande:
    Man ska betala skatt om ens årsinkomst överstiger 18 000. De anser att man är rik då, det är orsaken ;) Men normalt sett drar ju arb.giv. skatt även om du bara haft sommarjobb, så varför din skatt inte är dragen vet jag inte.
    Har 50 % sjukersättning och har sedan haft aktivitetsstöd.
    Skatt är dragen,men kanske ej tillräckligt.
    Men tycker att systemet är fel där.
    Hade dem dragit mer,så hade jag inte kunnat leva alls.
  • Linzi
    Arbitration skrev 2014-05-02 00:56:31 följande:
    På gott och ont så betalar alla lika mycket skatt oavsett inkomst... (nåja om du inte tjänar över en viss gräns så du betalar extra skatt).

Så kortfattat så har den som betalat ut din inkomst under året dragit för lite skatt.
    Själv hade jag betalat 113700 kr i skatt förra året och får preliminärt tillbaka 6650, vilket självklart är roligare än att behöva betala in.
    Ett tips är att be arbetsgivaren dra extra skatt så slipper man iallafall en otrevlig överraskning efter deklarationen.
    Exakt, det är ett bra tips att se till att de hellre drar lite för mycket så man får tillbaks istället.
  • Linzi
    Lana899 skrev 2014-05-02 00:57:04 följande:
    Trots allt är det bättre att du avvarar 1800 kr även om du får det svårare att klara dig, så prata med FK så du slipper problemet nästa år. 
  • Aniiee
    Försäkringskassan är proffs på att dra förlite i skatt. Be de dra en procentenhet till....
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Yngla

Du kan ju göra skattejämkning så slipper problemet.

• ursula

Hade du betalt 150 kr mer i månaden hade du sluppit restskatt

• PrinsessanLeia

Om du har ojämna inkomster kan det vara bra att be aekonomiansvarig dra lite extra skatt, då får du mindre efter skatt men slipper betala tillbaka.

• Backpacker

Jag har ingen inkomst alls. Lever på gamla medel.
    Gjorde en kapitalvinst förra året och fick i år betala tillbaka omkring 6-7000:-, det sved kan jag säga. ;)

• Bolaget
    Men då har du antagligen inte angett att din sjukersättning eller aktivitetsstödet ska betraktas som sidoinkomst. Jag vet att man skulle kryssa i det iallafall på ansökan om sjukersättningen. Om bägge drar efter tabell så betalar du skatt som om du har två grundavdrag och då blir det självklart en restskatt.
Svar på tråden Betala tillbaka skatt trots liten inkomst?