• Cherry Cupcake

Finns det lugnande för katter??

Vi har två katter som blir superstressade när de ska åka bil. De skriker konstant och kissar på sig :(
    När vi skulle flytta och åka bil med dem i 4 h så hade vi pratat med veterinären innan som skrev ut någon rogivande ört till dem. Det hjälpte inte ett dugg och katterna skrek heela bilresan. Den ena tuggade fragdga och jag trodde inte de skulle överleva.. :C
    Nu är det snart dags för en ny långflytt och den här gången MÅSTE de få en behaglig resa..
    Någon som vet om det finns nåt starkare man kan ge dem som fungerar?
    Någon som provat på sin katt?

• Svar på tråden Finns det lugnande för katter??
  • Långbenopluto

Ja, det finns starkare. Ring veterinären och säg att det förra inte funkade och att du vill ha ett starkare medel.

• Cherry Cupcake
    Korpen skrev 2014-05-01 17:57:53 följande:
    Ja, det finns starkare. Ring veterinären och säg att det förra inte funkade och att du vill ha ett starkare medel.
    Det låter bra!
    Har du provat nåt medel till din katt? 
  • Långbenopluto
    Cherry Cupcake skrev 2014-05-01 18:03:42 följande:
    Det låter bra!
    Har du provat nåt medel till din katt? 

Nej, men grannen. Kommer dock inte ihåg vad det hette....
  • Cherry Cupcake
    Korpen skrev 2014-05-01 18:04:53 följande:

Nej, men grannen. Kommer dock inte ihåg vad det hette....
    ok. ska kolla med vet. tack :)
  • Majsan70

Har du provat med att sätta in Feliway INNAN ni skall ut och åka bil? Det gör man ett  bra tag innan. Sen kan man spraya detta i buren oxå för säkerhetsskull.

Hur åker katterna? Själva eller i gemensam bur? Stor bur eller liten? Fram eller bak?

• Cherry Cupcake
    Majsan70 skrev 2014-05-01 19:00:42 följande:
    Har du provat med att sätta in Feliway INNAN ni skall ut och åka bil? Det gör man ett  bra tag innan. Sen kan man spraya detta i buren oxå för säkerhetsskull.

Hur åker katterna? Själva eller i gemensam bur? Stor bur eller liten? Fram eller bak?
    ja kattern åt det i en vecka innan flytten. enligt vet var det iaf. minns inte vad det hette.
    de åker i varsin rymlig bur.
  • Majsan70
    Cherry Cupcake skrev 2014-05-01 20:03:35 följande:
    ja kattern åt det i en vecka innan flytten. enligt vet var det iaf. minns inte vad det hette.
    Kanske vill de åka tillsammans? Åka fram eller bak?
  • Tutilure
    Feliway är inget de äter utan det är en spray. Är du säker på att det var det ni använde?
    Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Majsan70
    Feliway är kattens egna feromoner som verkar lugnande. Det finns i spray form. Dels en manuell och sen en som man sätter i eluttaget.
  • TessanTess

Favoritar, en av mina katter börjar krampa på en gång han sitter inlåst i en bur och vi börjar bära den. Åka bil funkar men bara om han får sitta "löst" i knäet. Och snart är det dags för vaccinering och vi skulle vilja ha honom i buren då när vi åker till veterinären

• nemo1
    TessanTess skrev 2014-05-01 20:56:15 följande:
    Favoritar, en av mina katter börjar krampa på en gång han sitter inlåst i en bur och vi börjar bära den. Åka bil funkar men bara om han får sitta "löst" i knäet. Och snart är det dags för vaccinering och vi skulle vilja ha honom i buren då när vi åker till veterinären
    Jag hoppas du åtminstone har haft sele på katten när den varit lös. 
  • nemo1
    TessanTess skrev 2014-05-01 20:56:15 följande:
    Låt alltid transportburen stå framme och bädda skönt därinne så blir buren mindre skrämmande när det är dags. Katterna här turas om att ligga i buren när den står framme. Lägg över en handduk över buren så att inte katten ser ut när det är dags för åktur.
  • Litet My

Stesolid fick min ena katt. Fungerade rätt ok vid bilresor

• TessanTess
    nemo1 skrev 2014-05-01 21:24:00 följande:
    Jag hoppas du åtminstone har haft sele på katten när den varit lös. 
    Varför tror du jag skrev "löst"?
  • TessanTess
    nemo1 skrev 2014-05-01 21:26:19 följande:
    Låt alltid transportburen stå framme och bädda skönt därinne så blir buren mindre skrämmande när det är dags. Katterna här turas om att ligga i buren när den står framme. Lägg över en handduk över buren så att inte katten ser ut när det är dags för åktur.
    Buren står alltid framme och han kan ligga i den och vila. Men det är först när han blir instängd och man börjar bära den som kramperna kommer
  • Cherry Cupcake
    Tutilure skrev 2014-05-01 20:13:06 följande:
    Feliway är inget de äter utan det är en spray. Är du säker på att det var det ni använde?
    nej jag minns inte vad det hette alls. det var några år sedan. 
    det var nåt örtbaserat iaf.
  • nemo1
    Cherry Cupcake skrev 2014-05-02 17:16:15 följande:
    nej jag minns inte vad det hette alls. det var några år sedan. 
    det var nåt örtbaserat iaf.
    Zylkene
  • MeAngeleyes

Jag fick stesolid till min katt och tyckte det funkade bra.

• nemo1

Jag skulle aldrig ge mina katter stesolid. Det är ett narkotikaklassat läkemedel för människor som kan ge leverskador. Katten kan även bli aggressiv utav det.

Svar på tråden Finns det lugnande för katter??