• reflexkatt

Ändrade matvanor 8 månaders - mer amning och mindre mat

Min son har från att ha ätit hyfsat regelbundet men alltid varit kräsen gått till att plötsligt vänt på matvanorna. 
    Han har tidigare matvägrat när han fått tänder och så men ändå ätit på ganska bra.
    Förut åt han hel portion gröt vid 07.00, följt av lite amning och sovit, sedan ätit lunch (mat) vid 12.00 och sedan ammat på eftermiddagen och fått hel portion gröt vid 17.00. Väldigt regelbundet.
    Nu äter han gröt vid 07.00 och ammar sedan sig till sömns efter ca 1 timme (är jättetrött då efter gröten och lek),
    leker sedan igen och är väldigt aktiv, vid 12.00 vill han inte längre ha mat utan vill amma igen och sova. Vi försöker gå ifrån 6 månaders burkarna till 8 månaders burkarna men det vägrar han. Har fått passera 8 månaders burkarna. Hemlagat har han vägrat men ska nog försöka med det såsmåningom. Amningen brukar ske nu vid ca 13.00 då jag ändå försöker ett tag med maten samt ser om han verkligen vill ha amningen. Det vill han verkligen samt att han vill sova. Är mer trött nu tycker, men det kanske har att göra med att han rör på sig mer?
    Har de senaste dagarna fått i honom lunchen vid ca 17.30 och sedan en halv portion gröt vid 19.30.

Är det kanske så att amningen stör matsuget vid lunchen eller tror ni att han kanske bara är mer matsugen på senare på kvällen?

• Svar på tråden Ändrade matvanor 8 månaders - mer amning och mindre mat
  • mammalovis

Det vi märkte vid 8 månader var att hon blev hungrigare och ville äta mer. På kvällen blev amningen jätteofta för att hon skulle bli nöjd, så istället införde vi välling mer regelbundet på kvällen och amningen försvann mer och mer för att helt upphört vid10 månader. Totalt åt hon 2 grötmål, 2 matmål, 1 mellanmål plus välling.

Sover han alltid efter 1 timmas vakentid? Det låter lite konstigt i mina öron, eller har han egentligen inte sovit klart natten?

Det går inte ge honom ett mellanmål direkt efter sovpausen på förmiddagen, då barnet kan vara så hungrigt att det helst vill ha mat snabbt tänker jag om lunchen blir för sen jämfört med förra målet. Det kan ju räcka med lite fruktpuré eller babysmörgås.

Hur fungerar det med enbart smörgåsbitar eller andra mjuka bitar som banan och päron? En del barn har svårt att hantera bitarna i det såsiga.

Vår dotter vägrade ett tag det vi gett på burk, så vi började med 3-4 mmstora bitar av potatis, morot, palsternacka och skippade det såsiga. Ett tag fungerade det, sedan gjorde vi större bitar, så nu runt 10-11 månader kör vi ofta på snabbmakaroner som vi kokar tillsammans med ärtor, majs och paprika från fryspåse. Köttet har varit svårare, så vi ger ibland ett hårdkokt ägg för att få in mer protein.

Oftast får man testa lite olika möjligheter för att behaga de små.

• reflexkatt

Ibland känns det som att han inte riktigt sovit klart på morgonen, att han vill upp och få blöjan bytt och sin gröt och sedan somna om igen. och då gärna med amningen som hjälp. Han vaknar 06.30 varje morgon.

Han sover 2 ggr på dagen, efter morgongröten och sedan efter lunchtid vid 13.00-tiden. Är jätteaktiv och rör på sig på golvet, det nya är att han ställer sig på fötterna innan han ens kryper (mamma håller andan )

Ger lite plock i form att rån med smör, majskrokar, liten mackbit, det enda som jag känner mig skeptisk är om man inte får i purémat utan bara plockmat, får de i sig det de behöver och blir bra mätta? Han har varit lite krånglig på natten med sömnen och jag märkt att de dagar han äter bra (hel burk mat samt hel portion gröt på kvällen) så sover han tyngre och bättre. När jag ger plock så brukar det mesta hamna på golvet eller smetas ut på stolen.

Han är mycket matkräsen om det är nåt han inte tycker om, även om jag kan tycka att det verkligen smakar bra när jag smakar på det. Som igår gav jag burk med grönsaker och kalvkött och den ratade han även när han var jättehungrig. Jag gav en burk med spagetti och köttfärsås och den åt han blixtsnabbt upp. Vägrar 8 månaders burkar och det har varit ca 2-3 olika burkar av 5-6 månaders burkarna som han tyckt om. Hemlagar har han inte gillat alls då det varit svårt att få till rätt purékonsistens. Men det blir nog lättare att göra själv när han äter bitar.

Tänk att man kan stressa och nojja så mycket över matvanor!! Pust!!
    Är det någon som kan tipsa på bra plockmat som ändå ger nåt i näring och som brukar gå bra med skeptiska barn. Kan tillägga att han också äter mjölkfritt pga mjölkproteinallergi.

• mammalovis

Strunta i att han är skeptisk, utan testa lite av varje och se vad som funkar. Pasta finns ju både som skruvar och snabbmakaroner, risoni som är plockvänliga. Sedan går det ju koka det mesta i grönsaksväg mjukt. Fisk är mjukt, likaså ris. Du kan ju läsa om blw-metoden som bara kör med plockmat. Visst blir det klabbigt i början, men det krävs ju en del motorik för att lyckas.

Jag läste någonstans att 2 portioner gröt utgör en ganska stor del av en ettårings matintag, så med tanke på att du ammar lär det nog inte gå någon nöd på honom. Däremot kan man ju ge välling innan läggdags om han ätit mindre en dag - under förutsättning att du vil ge välling och han accepterar flaska förstås. 3 mål med spannmålsprodukter är ju okej.

Så länge barnet följer sina kurvor och är glad och nöjd behöver du inte noja över maten egentligen, även om jag gjort det här med.

Sedan är det ju alltid smart att man ger barnet lite av ens egen mat som smakportion, som lite sås eller så, så de vänjer sig vid smakerna. Fundera även vad du ätit för sorts mat när du ammat, eftersom smakerna går över i mjölken, så är barnet vant vid det, om ni äter kryddstarkt eller så. Här har tösen fått mosad potatis med lite löksås, dillsås, beasås mm. När hon känner att det smakar lite så slukar hon verkligen vår mat.

Svar på tråden Ändrade matvanor 8 månaders - mer amning och mindre mat