• Sandrasixten

Blir galen, hankatt slutar inte kissa inne!!!

Jag håller verkligen på att bli galen, nu är mitt tålamod slut!! Min kastrerade hankatt slutar inte kissa inne!
    Nu har han kissat inne i 1 1/2 månad och jag är lagomt less över att torka kattpiss om dagarna. Jag var med han hos vetrinären, och då visade de sig att han hade uvi. Han fick medicin som skulle göra att han slutade kissa inne efter 2-3 dagar. Nu har det gått över en vecka och han har inte slutat!

Jag har provat allt känns det som- torkat med ättika, samt köpt feliway och sprutat på platserna.
    Han kissar oftast i köket på samma plats. Jag provade även att he hans matkoppar där han brukar kissa(läste det någonstans att man kunde göra då dom inte vill kissa där dom äter) men det funkade inte heller!

Han är en utekatt och har en kattlåda inne och numera har jag låtit honom vara ute betydligt mer, men ändå går han in och kissar!

Snälla kom med något tips för att få han att sluta. Snart åker han ut!!

• Svar på tråden Blir galen, hankatt slutar inte kissa inne!!!
  • MissLindiz

Det kan ju vara så enkelt att han inte har blivit av med sin uvi!
    Jag hade ringt vet igen!

• Snuttan80

Åker ut vart då?

Verkar ju som om han inte mår bra, nått måste det vara som är fel eftersom han protesterar. Kan han ha ont fortfarande kanske?

• Sandrasixten

När han hade uvi så var det pyttepölar till kiss, och nu är det stora pölar. Medicinen skulle man bara ge i 7 dagar, vilket jag gjort. Så det borde absolut inte vara kvar!

• nemo1

Det är väl för fan inte kattens fel att han kissar runt..han är ju sjuk. Togs ett urinprov på katten eller var det ännu en veterinär som gissade? Boka tid och åk i morgon med katten igen då han uppenbarligen inte har fått rätt behandling. Det kan även röra sig om urinkristaller med cystit. Men se till att urinprov tas. Kan du inte själv så kan veterinären gå in med en tunn kanyl och tappa ur urin.
    Katter som har ont när de kissar förknippar lådan med smärta och går någon annanstans. Be även om Metacam för smärtan.

• Sandrasixten

Veterinärer gjorde alla möjliga koller, urinprov, blodprov, röntgen, kolla han njurar, kollade ifall det var urinsten osv.

Han äter burkmat som veterinären rekomderade.

• Dexter dot com

Åk in igen! Det kan vara fel antibiotika och /eller stenar/grus i urinblåsan som bara upptäcks vid ultraljud och har kraken gått med en UVI över en månad så kan komplikationer ha tillstött.
    Katten har förmodligen jätteont och måste bli undersökt och få hjälp.

• Sandrasixten

När hade uvi så kunde han kissa lite överallt, men nu går han på dom två samma ställen i köket varje gång! Han kissar bara inne på morgonen när vi sover, och på natten och ifall vi inte är hemma!

• Sandrasixten

Veterinären sa att det var en liten uvi, och vetrinären litar fullt på då jag haft hon till alla mina djur. (Har två hundar på annat håll)

• nemo1

Skippa den fruktansvärt dyra blötmaten hos veterinären. Köp Mjau blötmat i tetra i mataffären, det är vattnet man vill åt när en katt har urinbesvär och inget annat. Vad fick han för foder innan han blev sjuk? Ring i morgon så får antingen veterinären ta emot honom eller ringa in ett recept på ett bredare antibiotikum. Be som sagt även om Metacam så den stackars katten får kissa utan plågor tills antibiotikan verkar.
    Och aldrig aldrig skälla på katten, han kissar inte fel för att jävlas måste du väl ändå fatta!!

• Sandrasixten

Han åt metacam samt sån där antibiotika pasta som man sprutar in i mun.

Innan åt han blandning med blötmat och torrfoder.

• nemo1
    Sandrasixten skrev 2014-05-01 14:45:52 följande:
    Han åt metacam samt sån där antibiotika pasta som man sprutar in i mun.
    Innan åt han blandning med blötmat och torrfoder.
    Vad för torrfoder? Sen kan jag inte låta bli och undra hur du kunde låta katten gå över en månad innan du sökte hjälp?
    Rengör du lådan ofta? Hur ofta plockar du bort bajs och kiss i lådan? Vad har du i lådan? Har något förändrats hemma då när han började? Aktiverar du katten? Är ni hemma mycket med katten? 
    Och givetvis kastar man inte ut en katt som är sjuk, tvärtom så ser man till att hålla katten inne tills den är frisk så att man har koll på hur den mår.
  • Sandrasixten

Jag rensar kattlådan varje dag, och om jag ser att han varit där. Jag kom på nu att vissa av gångerna han har kissat så har han viftat på svansen som att han märka sitt revir. Vilket jag inte förstår.

• Sandrasixten

Veterinärer tyckte att katten skulle vara ute mer, och därför har han fått vara ute mer. Han älskar att vara ute och bara han tycker om de är det inget problem för mig!

Svar på tråden Blir galen, hankatt slutar inte kissa inne!!!