• LunaLovegood

Äcklad av fett (lchf)

Jag vet inte vad jag ska göra. Är bara på 3e dagen med lchf och hur trött som helst (fast det är ju normalt) men framförallt är jag äcklad av maten. Jag är just nu jättehungrig, men samtidigt proppmätt på fett att jag inte klarar av att försöka äta. Jag är äcklad av fettet.

Har stooor lust att bara baka lite underbara scones så man kan få sig något gott och mättande.

Enda anledningen till att jag vill äta lchf är för att jag vill gå ner lite i vikt (väger 70 kg till 165 cm och har lite extra/för mycket fläsk över höfterna och magen och så). Men jag vet inte hur jag ska klara det alltså.
    Någon som hade samma problem? Hur gjorde du, vande du dig? Tvingade du i dig mat? Känns som jag skulle spy om jag gjorde det...

• Svar på tråden Äcklad av fett (lchf)
  • Nyfiken gul

vad äter du mer exakt ? 

det finns ju massa god mat som är lchf men som inte är så uppenbart fettdrypande . Man måste ju inte dricka kaffe med getmjölk och stekta ägg.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • LunaLovegood
    Nyfiken gul skrev 2014-05-01 12:35:50 följande:
    vad äter du mer exakt ? 

det finns ju massa god mat som är lchf men som inte är så uppenbart fettdrypande . Man måste ju inte dricka kaffe med getmjölk och stekta ägg.
    Har tagit inspiration från en lchf-blogg (och väljer det absolut billigaste) så det har blivit "ägg-mos" - kokta ägg + smör, och så till middag/lunch har jag en pytt som innehåller kassler, champinjoner, lök o andra grönsaker. Har en jättemängd av det som skulle räcka säkert över en vecka. Följde receptet till punkt och pricka vilket skulle vara nästan 200 gram smör pga att det var en grönsaksbaserad rätt.
    Ja har ätit lite bacon och ost med.
    Är dötrött på ägg och pytten. Pytten vågar jag inte ens smaka någe mer, bara tanken är äcklande.
  • LunaLovegood

Men man ska väl äta mycket fett för att bli mätt?

Äter tyvärr inte fisk.

• Nyfiken gul
    LunaLovegood skrev 2014-05-01 12:59:47 följande:
    Men man ska väl äta mycket fett för att bli mätt?

Äter tyvärr inte fisk.
    jag tycker du ska läsa på vad lchf egentligen är - det är ingen diet utan en livsstil precis som allt annat oavsett om det heter GI, Lchf eller viktväktarna.

Det handlar om att du ska lära dig laga bra och balanserad mat som du mår bra av, tycker om och som får dig att nå önskad vikt. 

lchf är inte bara smör och grädde som många felaktigt tror. 

laga mat bara för dagen och inte en massa storkok.
  • LunaLovegood
    Nyfiken gul skrev 2014-05-01 13:04:39 följande:
    jag tycker du ska läsa på vad lchf egentligen är - det är ingen diet utan en livsstil precis som allt annat oavsett om det heter GI, Lchf eller viktväktarna.

Det handlar om att du ska lära dig laga bra och balanserad mat som du mår bra av, tycker om och som får dig att nå önskad vikt. 

lchf är inte bara smör och grädde som många felaktigt tror. 

laga mat bara för dagen och inte en massa storkok.
    Jag har läst hur mycket som helst om lchf i ett år nu. Jag tycker jag är ganska påläst... Jag vet att det inte är en diet utan en livsstil.

Däremot vill jag inte fördyra mina matkostnader jämfört med när jag åt "vanlig mat", därav storkok och att det blev en massa smör...
  • LunaLovegood

Kanske inte är en kosthållning för mig helt enkelt då... får hitta ett annat sätt att gå ner i vikt.

• Nyfiken gul

www.tasteline.com/Recept/LCHF/

sökresultat på bara recept med LCHF 

Även om du vill tänka billigt så betyder ju inte det att du ska äta saker du inte tycker om.  Då har du ju liksom tänkt lite fel.  

Storkok kan väl ibland vara bra men gör flera olika och frys ner i portionsformar och ta fram vartefter.   Även om jag gör kalops på 3 kg kött så äter jag ju inte kalops i 7 dagar direkt.   

• The past is now

Jag väger som du och är inte alls fet. Kanske har du en skev syn på din kropp? Jag kan inte äta så fet mat som det innebär med lchf. Den livsstilen är inte för alla.

Jag utesluter (ej helt) potatis, ris, pasta och feta såser.

Till frukost äter jag tex Yoghurt naturell 1 dl , 50 g banan och 100 g hallon(tinade).  Svart kaffe. Vatten.

Till lunch 1 laxfile/kotlett grönsallad eller 1 ägg tonfisksallad och vatten. Svart kaffe.

Till middag ev samma eller det som lagas, min sambo lagar all mat nämligen.

Mellanmål frukt och vatten.

Svar på tråden Äcklad av fett (lchf)