• Klunderdumpen

Mamman vill flytta till närliggande kommun

Exfrun med nya mannen letar hus i grannkommunen, hon tänker sig att barnen ska gå kvar i sina skolor här och att hon skjutsar dem hennes veckor. Men får de det? De är skrivna hos henne för att hon ska få bostadsbidrag. Kommer de inte tvingas gå i skola i den kommun där de är skrivna? I så fall måste ju JAG börja skjutsa dem dit mina veckor. Jag har bosatt mig mer eller mindre precis intill deras skola och jag vill absolut ha dem kvar där. De också kan tilläggas. Nån som vet hur det funkar? Kan jag säga blankt nej till att de flyttar utanför kommunen? Självklart vill jag för barnens skull att de får bo kvar i sin hemstad vilket skulle förenkla deras vardag enormt. Kunna behålla kompisar och ta sig enklare till skolor och fritidsaktiviteter etc.

Kan de gå kvar i samma skola om de är skrivna i en annan kommun?
  • Svar på tråden Mamman vill flytta till närliggande kommun
  • Lindsey Egot the only one

Men om de letar hus kommer hon troligen förlora bostadsbidraget då de blir två om bostaden. Om barnen ska gå kvar får man kanske skriva boendet hos dig. Vet att vissa kommuner inte godkänner fria skolvalet om skolan ligger utanför kommunen men alla ska kunna gå i vilken skola de vill.

• Annelie 76

Hon kommer väl iaf bli av med bostadsbidraget så då kan barnen vara skrivna hos dig och då kan de gå kvar utan problem.

• Klunderdumpen

Ja det kanske blir modellen. Fast bättre hade varit om de slapp hennes idé med pendling. Hon har nog inte riktigt förstått att det innebär att hon får hämta och lämna på olika platser och tider vilket lär bli grymt jobbigt. Vi har fyra barn...

• Alana

När jag var barn och flyttade hem till farsan som bodde i grannkommunen så gick jag fortfarande kvar i min gamla skola. Jag fick busskort av skolan för resorna till och från skolan. Så det går ju.

• h8him

Barnens nya kommun kommer knappast att vilja betala för att de ska gå skola i en annan kommun.

• FruOMor

Jag skilde mig med min xman för 6 mån sen, helat hade jag önskar för min del att han endast ville ha sitt barn varran helg så jag kunde byta Fsk och ha henne skriven hos mig men de går han inte med på.

Eftersom jag flyttade ( han fick min lgh) så står vår dotter kvar på hans adress och går alltså kvar på sin Fsk och jag kör henne varje dag på min vecka 5,5 mil och de funkar väl men är kanske inte den bästa lösningen..

Ha kvar boendet hos dig så del får gå kvar så får hon köra dem!

Svar på tråden Mamman vill flytta till närliggande kommun