• Anonym (Bonusmamman)

Varför är det "förbjudet" att vilja vara barnledig?

Funderar på varför det är så Tabu och förbjudet att tänka sig att någon gång få vara barnledig?
    Sambon har två barn sedan tidigare vv, precis som jag. Sedan har vi en ettåring gemensamt. Sambon och exfrun har upplägget att "barnen har fri tillgång till båda hemmen 365 dagar om året" medans jag och min exman har bestämt att är barnen hos mamma-då är dom där, är barnen hos pappa-då ÄR dom där, vill barnen något annat, då ringer man och frågar först! Jag och min exman har för övrigt jättebra kontakt och gör saker tillsammans med barnen och hans nya fru oavsett vems vecka det är.

Varannan helg är det således bara vi två och våran ettåring hemma och eftersom sambon har två jobb och borta vissa helger ät dagarna vi har själva väldigt få (kan tänka sig att det är så även för de som bara har gemensamma barn) och så gott som alltid slutar våra vuxenkvällar med att hans barn kommer eller vi får avbryta middagen/bion etc för att någon vill ha skjuts el dyl.

Dom som bara har gemensamma barn kan skaffa barnvakt för att få egentid, vi brukar också skaffa barnvakt åt våran 1åring. Men när vi gör det är chanserna att få en barnledig kväll/dag väldigt små....

Ni kanske tycker jag är elak (förbereder mig på att bli skjuten) och jag lär förmodligen få höra att jag hatar mina bonusbarn, men det gör jag inte, har aldrig varit annat än snäll mot dom.
    Vi skulle åkt bort för två veckor sedan men då skulle sambon hjälpa sonen med en aktivitet sedan "men vi har ju valborgshelgen för oss själva".
    Jo tack "barnfria" helgen slutade med att valborg är sonen hemma med kompisar(fick inte plats med alla kompisar hos mamman) och helgen skulle vi åka bort på en weekendresa -dottern ville följa med så nu blir det så. (Tillägga att båda är i äldre tonåren)

Nu sitter jag här och är såååå jävla ledsen och borde väl skämmas för jag antar att man inte Får känna såhär?
    Man får inte säga Nej till sina barn/bonusar. Är jag då en hemsk förälder som säger nej till mina barn? :,(

• Svar på tråden Varför är det "förbjudet" att vilja vara barnledig?
  • Snuttan80

Jag tycker som dig där, mina barn är absolut inte förbjudna att va här på pappas vecka, men då ringer man och frågar först. Bara för att man är förälder så betyder det inte att man inte kan få ha lite egentid ibland, det är viktigt tycker jag.

• skaparlust

Nej, det tycker inte jag. Alla föräldrar behöver få vila från föräldraskapet ibland, antingen för att få vara själv eller tillsammans, utan barn.

• Maramina

Det jag reagerar på är hur curlade dina styvbarn blir av sina bio-föräldrar! Av det du skriver så får man uppfattningen att de får alltid precis som de vill, "säger mamma nej, ja, då går man till pappa för han säger aldrig nej". Så ja, jag anser att du har all rätt i världen att vara arg, ledsen, frustrerad och jag tycker faktist att du ska ta upp detta med din man. Försök få honom att inse att även om barnen kan komma och gå som de vill mellan föräldrarna så betyder det inte att det är ok att kräva att de ska släppa allt när något av barnen viftar med lillfingret.

• Drottningen70

Vad hindrar er att skaffa barnvakt på pappaveckorna om ni vill vara garanterat barnfria? Förälder är man 365 dagar om året. Oavsett boendeform. Hur skulle ni göra om mamman dog och barnen bodde heltid hos er?

• Snuttan80

Öhh, så kan man väl inte alltid tänka, skulle det hända så får man ju ändra sitt liv då. Tänker du alltid så eller?

Drottningen70 skrev 2014-04-30 16:06:44 följande:
    Vad hindrar er att skaffa barnvakt på pappaveckorna om ni vill vara garanterat barnfria? Förälder är man 365 dagar om året. Oavsett boendeform. Hur skulle ni göra om mamman dog och barnen bodde heltid hos er?

• Anonym (Bonusmamman)

Känns ändå lite knäppt att skaffa barnvakt under pappaveckan när han ändå (egentligen) är ledig från dem andra veckan?

• Anonym (Bonusmamman)

Och förresten, hur skaffar man barnvakt åt tonåringar? "Ikväll får du hänga hos farmor"(?)

• Anonym (Bonusmamman)

Ja, precis så är det. För en månad sedan ringde exfrun sambon och var såå ledsen: "Xx vill inte vara hos mig, hen är påväg över till dig nu" varför? Jo mamman hade ställt krav på att hen skulle plocka undan efter sig och städa sitt rum -Stackars barn!

Maramina skrev 2014-04-30 16:05:29 följande:
    Det jag reagerar på är hur curlade dina styvbarn blir av sina bio-föräldrar! Av det du skriver så får man uppfattningen att de får alltid precis som de vill, "säger mamma nej, ja, då går man till pappa för han säger aldrig nej". Så ja, jag anser att du har all rätt i världen att vara arg, ledsen, frustrerad och jag tycker faktist att du ska ta upp detta med din man. Försök få honom att inse att även om barnen kan komma och gå som de vill mellan föräldrarna så betyder det inte att det är ok att kräva att de ska släppa allt när något av barnen viftar med lillfingret.

• Fånga dagen

Men om barnen är i övre tonåren så behövs det väl ingen barnvakt om ni vill åka iväg en helg för er själva? Är barnen så stora så måste väl det innebära en mycket större frihet nu, än när de var yngre?

• Anonym (Bonusmamman)

Nu ville ena tonåringen följa med så vi blir inte själva. När barnen är mindre kan man ex lämna dem hos farmor och då Är de där. Nu är barnen så pass stora så de kan gå/åka vart de vill när de vill. Det har också sina fördelar men nackdelen är att vi aldrig får vara själva +att min sambo inte kan /får(exfrun blir fly förbannad) säga nej när vi vill vara själva/ska åka bort.

Fånga dagen skrev 2014-04-30 16:24:50 följande:
    Men om barnen är i övre tonåren så behövs det väl ingen barnvakt om ni vill åka iväg en helg för er själva? Är barnen så stora så måste väl det innebära en mycket större frihet nu, än när de var yngre?

Svar på tråden Varför är det "förbjudet" att vilja vara barnledig?