• susannapanna

Säker samsoving? Trillat ur sängen för andra gången...

Hur ska vi samsova säkert?! Vår son på snart 10 månader får alltid komma över och sova mellan oss i dubbelsängen när halva natten återstår.

Inatt har han för andra gången trillat ur sängen. Denna gång med en bula i pannan som kvitto. Ångesten är total!!

Hur gör ni andra samsovare för att förhindra fallskador? Känner mig ju som världens mest misslyckade mamma pga detta...

• Svar på tråden Säker samsoving? Trillat ur sängen för andra gången...
  • Lindsey Egot the only one

Hur sover han? Verkar som om han sover oroligt och slänger sig över er och ramlar ur eller sover han ytterst? Ligger ni två vuxna i sängen och barnet i mitten, händer det när den ene har gått upp osv.

• LottaF

Barnet i mitten. Har haft 5 barn som sovit så och ingen har trillat ur. Ibland har vi haft spjälsäng eller juniorsäng bredvid våra sängar så då har de legat där i istället, nära men ändå egen säng.

• La Lola

Har aldrig gjort något särskilt mer än att ha barnet i mitten o när bara en vuxen legat där så pallade vi upp med nån kudde under madrassen på den tomma sidan.
    Alma ramlade ur sängen en gång under de 5 år vi samsov o Hedda har inte ramlat ur en enda gång under sina hittils 5 år.

Jag är väldigt lättväckt dessutom om sånt kan spela in?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • cosinus

När de krypt runt som värst har jag haft en egen säng som benen är borttagna på direkt på golvet för att kunna slappna av.

Sen när de är större och mer rullar ur sängen då har vi haft fallskydd på dubbelsängen också. Fungerade jättebra.

• Tjugoåtta

Vår son trillade också ur sängen, trots att han sov i mitten. Efter det tog vi bort benen på sängarna.

• WSalma

Jag undrar också hur det går till. En del barn gör ju tigersprång helt oväntat, då är det nog bara att flytta ner på golvet. Om man däremot sover så tungt att man inte vaknar när barnet börjar krypa mot sängkanten (trots att det sover mellan två vuxna) så skulle jag nog inte våga samsova alls faktiskt.

Vi har en spjälsäng med ena sidan borttagen som står bredvid vår säng. Där ligger ett barn utåt (alternativt i barnsängen om vi har tur, men det är inte så vanligt...) och det andra har vi mellan oss. När den ena föräldern går upp så ser vi till att byta plats om det behövs så att en vuxen ligger ytterst. Vi vaknar om bebisen börjar krypa mot fotändan.

• PrinsessanLeia

Mina barn har ibland backat nedåt sakta när de sovit mellan oss så visst gör de så. Ni kanske kan ställa ena sidan av sängen mot en vägg och ha barnet mellan dig och väggen?

• Bling1975

Vi har en väldigt hög eldriven dubbelsäng som vi inte kan ta av benen på så vi skaffade en låg dubbelsäng utan ben till barnets rum och sover där istället. När hon var som vildast och vi inte ville gå och lägga oss samtidigt alltid så ställde vi två garderober på ena långsidan och sköt in sängen i ett hörn så det bara går att klättra ur vid fotändan. På golvet la vi dessutom en gammal bäddmadrass men hon har aldrig trillat ur.

• susannapanna
    PrinsessanLeia skrev 2014-04-30 04:59:31 följande:
    Vinplockade också av benen på sängen när barnen var små
    Hur länge? När "lär" de sig sängens gränser??
  • susannapanna
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-04-30 06:28:26 följande:
    Hur sover han? Verkar som om han sover oroligt och slänger sig över er och ramlar ur eller sover han ytterst? Ligger ni två vuxna i sängen och barnet i mitten, händer det när den ene har gått upp osv.
    Han ligger mellan oss två vuxna i dubbelsängen (180 cm bred). Det händer mitt i mörka natten. Jag hann precis bara känna att han hivade sig över mina lår och ut i luften. 
  • susannapanna
    La Lola skrev 2014-04-30 08:34:58 följande:
    Har aldrig gjort något särskilt mer än att ha barnet i mitten o när bara en vuxen legat där så pallade vi upp med nån kudde under madrassen på den tomma sidan.
    Alma ramlade ur sängen en gång under de 5 år vi samsov o Hedda har inte ramlat ur en enda gång under sina hittils 5 år.

Jag är väldigt lättväckt dessutom om sånt kan spela in?
    Bosse ramlade ur på samma sätt en gång för två månader sedan. Jag upplever att jag är mindre lättväckt nu när jag slutat amma...
  • susannapanna
    Natulcien skrev 2014-04-30 09:06:48 följande:
    Madrass på golvet?
    Som vi sover på eller som ska ska skydda mot fallet?
  • susannapanna
    Bling1975 skrev 2014-04-30 10:28:46 följande:
    Vi har en väldigt hög eldriven dubbelsäng som vi inte kan ta av benen på så vi skaffade en låg dubbelsäng utan ben till barnets rum och sover där istället. När hon var som vildast och vi inte ville gå och lägga oss samtidigt alltid så ställde vi två garderober på ena långsidan och sköt in sängen i ett hörn så det bara går att klättra ur vid fotändan. På golvet la vi dessutom en gammal bäddmadrass men hon har aldrig trillat ur.
    Hmmm.. så stor plats har vi ej i barnrummet...
  • Flickan och kråkan

TS, har ditt barn ramlat ur på samma sätt båda gångerna? Alltså att han tagit sig över dig? I så fall är ett alternativ att ni skjuter hela sängen mot en vägg. 

• La Lola
    susannapanna skrev 2014-04-30 10:36:13 följande:
    Bosse ramlade ur på samma sätt en gång för två månader sedan. Jag upplever att jag är mindre lättväckt nu när jag slutat amma...
    Jaha...jag lika lättväckt än idag.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Natulcien
    susannapanna skrev 2014-04-30 10:36:46 följande:
    Som vi sover på eller som ska ska skydda mot fallet?
    Tja...vilket som... men jag tänkte att sova på i första hand...
Svar på tråden Säker samsoving? Trillat ur sängen för andra gången...