• g thoren

Bil för långa föräldrar och barn

Jag skulle behöva tips på vilken bil vi ska köpa.

Vi har idag en Volvo V70, som vi precis får in två bakåtvända bilbarnstolar och oss själva i. Både jag och min man är långa så förarstolen måste vara långt bak. Även barnen är lång och i volvon har vi en Britax Max-way och en Axkid minikid. Vet inte vilka stolar det blir i den nya bilen, men det måste vara stolar med hög rygg.

På grund av byte av jobb behöver vi nu komplettera med en andra bil. Den kommer att användas för att hämta/lämna på dagis och för att åka till jobbet (3-4 mil enkel resa). För längre resor och när mycket packning ska med har vi volvon. Så egentligen skulle vi vilja ha en ganska liten bil, men då kommer vi inte kunna få in barnstolarna. Så, vilken bil skulle ni rekommendera för mig? 

I volvon har vi båda bilstolarna i baksätet, mitten och på passagerarsidan. Jag vill inte sätta en bilbarnstol i framsätet så länge det finns en airbag där, trots att den är avstängd med nyckel. Blir det bättre plats om jag skulle placera barnens stolar på någon annan plats i bilen?

Jag tar även gärna mot tips på bra bakåtvända bilbarnstolar, som helst inte tar så mycket plats och som passar för långa barn.

• Svar på tråden Bil för långa föräldrar och barn
  • Mammatillminna

Ja och tänk på att det inte går att stänga av airbagen på passagerarsidan i alla bilar :)

• soda

Vår andra bil är en Citroën Berlingo mulitspace / family, ingen värsting bil, men världens bästa familjebil (har även en V70 som i jämförelse är en kass familjebil) är skjutdörrar bak på båda sidorna vilket är toppen när man ska i och ur barn, och jag som är 183 lång har förarsätet längst bak och passagerar sätet nästan längst bak (får plats utan att sitta dubbelvikt). Vi får utan problem in tre bakåtvända vilstolar i baksätet (2 hiway o en twowy) vanligtvis har vi två hiways, och det är gott om benplwts för vår 2,5 åring. Så kika på den, ingen skönhet eller värsting bil, men billig och toppen som familjestadsbil ;)

• g thoren
    soda skrev 2014-05-01 21:04:44 följande:
    Vår andra bil är en Citroën Berlingo mulitspace / family, ingen värsting bil, men världens bästa familjebil (har även en V70 som i jämförelse är en kass familjebil) är skjutdörrar bak på båda sidorna vilket är toppen när man ska i och ur barn, och jag som är 183 lång har förarsätet längst bak och passagerar sätet nästan längst bak (får plats utan att sitta dubbelvikt). Vi får utan problem in tre bakåtvända vilstolar i baksätet (2 hiway o en twowy) vanligtvis har vi två hiways, och det är gott om benplwts för vår 2,5 åring. Så kika på den, ingen skönhet eller värsting bil, men billig och toppen som familjestadsbil ;)
    Tack för tipset. Ska absolut kolla upp den. Vi är inte ute efter någon värstingbil utan en bil med bra benutrymme och om det är en billig bil är det extra bra :) 
Svar på tråden Bil för långa föräldrar och barn