• Marcus040

Får det gå till så här, riskerar min sambo att förlora vårdnaden??

Jag är riktigt förbannad och vill ha ditt råd!!! Vad gäller vid vårdnadstvister???

Min sambo har delad vårdnad för sin dotter och dottern bor hos oss varannan vecka.  Jag har även delad vårdnad och mitt barn bor hos oss varannan vecka. Tillsammans har vi en bra familj och våra barn trivs.

Nyligen rekommenderade familjerätten att (min sambos) dottern skulle bo lite mer hos sin pappa eftersom dottern "vill" det och nu måste bara jag agera för nu måste sanningen fram. NÅGOT håller på att hända som är helt galet....jag skulle kunna skriva en roman men håller mig till det jag har sett och upplevt.

1. Pappan påstår inför dottern att mamma ljuger.
    Dotterns pappa har många gånger agerat märkligt och de senaste månaderna har han vid ett flertalet tillfällen förtalat dotterns mamma inför deras dotter och påstår att mamman ljuger. Jag har själv bevittnat detta och vet också att det inte var en lögn utan sanning.

2. Dottern har inte fått ringa sin mamma
    Dottern har vid flera tillfällen berättat att hon inte får ringa sin mamma när hon är hos sin pappa, vilket lyckligtvis har ändrats det senaste året sedan hon fick en mobiltelefon av sin pappa med gratisnummer till honom men inte mamma (och dottern har begränsat med samtalstid att utnyttja). 

3. Pappan har vägrat att dottern skulle få prata med terapeut
    Mamman (min sambo) har vid flera tillfällen velat att dottern skulle gå och prata med terapeut eller liknande men pappan har blankt sagt nej, till slut lyckades mamman få till träffar hos familjerätten.

4. Dottern är aggressiv
    Dottern brukar vara den mest sprallige men de senaste månaderna har hon varit nedstämd och aggressiv varje gång hon kommer från sin pappa och hem till oss. Det går ett par dagar hos oss sedan så börjar dottern bli sig "själv" igen.

5. Under semestern sken dottern upp och ville inte bli "jagad" av sin pappa
    Vi var nyligen på semester och mobiltelefonen hade ingen täckning där så då uteblev även kontakten med sin pappa. Dottern blev som "vanligt" och han sken som solen varje dag. När hon fick täckning och såg att pappan ringt och sms:at henne ett flertal gånger så kommenterade hon detta med att hon kände sig jagad och inte villa prata med honom.

6. Dottern ljuger inför sin pappa (och mamma)
    Dottern berättar saker för oss som hon sedan inte vill stå för inför sin pappa. Vi har till och med spelat in samtal med dottern i fall något skulle behövas. Det är verkligen en märklig situation när hon berättar saker för oss och andra vuxna men så fort pappa är med så förnekar hon allt.

7. Läraren tycker att dottern är manipulerad av pappan
    Nyligen så var det föräldrarsamtal på skolan och mamman och dottern träffades på skolgården med kramar och pussar, så fort pappa kom så knuffade hon bort mamman och attityden blev som förbytt. Läraren såg detta och efteråt så sade hon till mamman att hon upplevde att dottern mer och mer är lätt att manipulera.

8. Familjerätten har träffat dottern vid ett tillfälle och tycker nu att hon ska bo hon sin pappa ett tag
    En manlig representant vid familjerätten tycker efter ett samtal med dottern att hon bör bo hos sin pappa eftersom hon har uttryckt det. Även om mamman har påtalat att han borde träffa henne efter att hon varit hos henne så ville han inte testa detta utan höll fast vid sin rekommendation.

9. Pappan har brutit överenskommelsen
    Mamman och Pappan har vid familjerätten gjort en överenskommelse om rutiner gällande dottern men i höstas så avbröt pappan rutinerna för att han tyckte de var onödiga.

10. Pappan hotar med Tingsrätten
    Nu har pappan hotat med Tingsrätten och vill att min sambo ska gå med på hans villkor och som stöd i ryggen har han nu familjerättens rekommendationer. Detta är helt bisarrt!!!!

MITT i allt detta står dottern som för varje vecka som går blir mer och mer ett nervvrak och börjar bete sig mer och mer märkligt! 

Hur går det till vid en tingsrätt när en förälder vill ha ensam vårdnaden eller att barnet ska bo mer hos den andre?

Ska tillägga att vi är en sund familj och jag har själv, när jag bodde ensam med mitt barn fått lovord för mitt agerande som pappa och min relation till mitt barns mamma. Jag har levt med min sambo nu i flera år och vet att hon är en bra mamma och när detta sjuka håller på att hända så måste jag agera!

Snälla ge mig tips på vad vi ska göra och inte göra och hur det går till i dessa processer.

STORT TACK på förhand för alla tips!
  • Svar på tråden Får det gå till så här, riskerar min sambo att förlora vårdnaden??
  • Eleonor01

Ni måste ha det jobbigt å stor klapp på axel för ditt engagemang. Jag hade försök få dottern till att börja berätta varför hon gör som hon gör?!?! Frågan är vad han har på henne?!?! Hur gammal är hon? Ett skadat barn skyddar den som sårar till hundra men brukar bli utåt agerande eller sluta sig. Gräv!

Svar på tråden Får det gå till så här, riskerar min sambo att förlora vårdnaden??