• Anonym (Linda)

ingen möjlighet till kontakt

Jag tänkte fråga om det finns någon som vet vad som gäller.
    Mina barn bor varannan vecka hos mig och sin pappa.
    När barnen är hos sin pappa får barnen inte ringa el kontakta mig för pappan.
    Jag kan inte heller få kontakt med barnen, då pappan har stängt av hemtelefonen och bytt till hemligt nummer.

Är det ok att göra sig helt okontaktbar när man har barnen.
    Jag gör inte så...barnen får självklart ringa om de vill....

• Svar på tråden ingen möjlighet till kontakt
  • Radhuspinglan

Jag vet inte vad lagen säger. Dock låter det helt jävla sinnes! VARFÖR gör man så liksom!?

• Kjell2

Det är inte olagligt eller straffbart men korkat.

Skulle det bli någon form av tvist mellan er skulle det inte vara till hans fördel.

• Anonym (Linda)

Ja det är väldigt barnsligt. Eftersom vår äldsta son snart är 11 år fick han en mobil för ett tag sen. Dels för att han vill ringa kompisar, men tänkte också att det kunde vara bra ifall han vill ringa sin pappa el mig.
    Men när han tog med den till sin pappa så gömde hans pappa den så han ändå inte kunde ringa.....så det var inte heller någon bra lösning.

Jag antar att det är mig som han inte vill prata med, men det behöver han ju inte heller. Det är ju barnen som drabbas mest. Som läget är nu så vägrar han ha någon form av kontakt med mig, vilket blir jättesvårt när vi har barnen varannan vecka med info om skola/idrott mm......så himla tråkigt.

• BioBonus
    Anonym (Linda) skrev 2014-04-30 10:07:07 följande:
    Ja det är väldigt barnsligt. Eftersom vår äldsta son snart är 11 år fick han en mobil för ett tag sen. Dels för att han vill ringa kompisar, men tänkte också att det kunde vara bra ifall han vill ringa sin pappa el mig.
    Men när han tog med den till sin pappa så gömde hans pappa den så han ändå inte kunde ringa.....så det var inte heller någon bra lösning.

Jag antar att det är mig som han inte vill prata med, men det behöver han ju inte heller. Det är ju barnen som drabbas mest. Som läget är nu så vägrar han ha någon form av kontakt med mig, vilket blir jättesvårt när vi har barnen varannan vecka med info om skola/idrott mm......så himla tråkigt.
    När det gäller ren praktisk information så kan du väl skicka ett mail till honom om sånt?
    Vi har i princip ingen som helst telefonkontakt med bonus mamma, och har inte haft på flera år. Allt som rör barnet tas per mail, eller sms om det är akut, som skador tex. Vi har också vv.
    Sen har bonus egen telefon så vi kan ringa direkt till henne om vi vill henne nåt, eller hon kan ringa vem hon vill.
    Så det går att lösa det pratkiska runt barnen utan telefonkontakt även om man har varannan vecka. Och ibland kan det vara det smidigaste då allt finns nerskrivet och det inte finns utrymme för missförstånd, eller att komma ihåg olika :)

Däremot så tycker jag det är självklart att du ska kunna ringa till barnen, såvida du inte är den typen av förälder som måste ringa flera gånger varje dag för att veta allt, men det tar jag för givet att så inte är fallet :)
    Vad säger sonen om att pappan tar hans telefon? Och hur pratar du med sonen om det? Det är ju en typisk sådan handling där du inte ska sydda pappan, utan förklara att det är för att pappa inte vill att jag ska prata med dig. Så sonen inte tror att du inte försöker nå honom. Meddela pappan att du pratat med sonen om det här med samtal och att du hoppas att om sonen uttrycker en önskan att få tala med dig, så plockar pappan fram telefonen.

Det kommer bara slå tillbaka på honom själv när sonen blir äldre och inte alls är ok med att pappan reglererar hans kommunikation med omvärlden, vare sig det är med dig eller med sina kompisar.
Svar på tråden ingen möjlighet till kontakt