Hur ska jag deklarera?
Hej.
Jag driver en egen liten firma och ska nu deklarera för första gången, tror jag...
Saken är den att allt är så otydligt och den informationen jag kan hitta på internet är inte mycket till hjälp. Dessutom så fick jag inte några deklarationsblanketter hemskickade utan var tvungen att beställa dem själv vilket adderar till osäkerheten om jag faktiskt ska deklarera eller inte.
Företaget har alltså varit aktivt i ca ett halvår och har förlängt räkenskapsår fram till slutet av 2014. Under de få månaderna under 2013 som företaget var aktivt så fick jag endast in 44 000 kr brutto och jag gjorde egna uttag på ca 15 000 kr. Om det jag har läst på internet stämmer så har inte mina egna uttag något som helst att göra med min skattepliktiga inkomst eller deklarationen. Men jag blir förvirrad då det står att anledningen till varför man inte får deklarationsblanketterna hemskickade är för att man har haft en inkomst på mindre än 18 824 kr.
På andra ställen så står det att jag måste lämna in min deklaration men i med att jag har förlängt räkenskapsår så ska jag inte fylla i något utan endast skriva "förlängt räkenskapsår" under övrigt.
Kan någon vänlig själ vara snäll och förklara i enkla termer för en nybörjare vad jag ska göra med min Inkomstdeklaration och NE-bilaga. Om jag ska göra något överhuvudtaget.
Jag är oerhört tacksam för er hjälp och jag förstår om jag framstår som väldigt dum.