• EllenMarianne

Matschema 8-9 månaders

Dottern som blir 8 månader på torsdag äter just nu ungefär såhär:

06.30 Ammas
    08.00 ½ port gröt + smörgåsbitar
    10.00 Ammas
    11.30 ½ stor burk mat + 1/3 stor burk fruktpuré
    13.30 Ammas
    15.00 Frukt & yoghurtbägare
    16.30 Ammas
    18.00 1 port gröt
    19.00 Ammas
    + 1 amning på natten

Skulle vilja öka på med maten lite den närmsta månaden så att jag vid ca 9 månaders ålder bara ammar morgon, kväll och ev natt. Men vet inte riktigt hur jag ska lägga upp det. Hon vägrar välling och ersättning. Vilket av följande två alternativ hade ni kört på och varför?

Alt 1

06.30 Ammas
    08.30 1 port gröt + smörgåsbitar
    11.30 Mat & fruktpuré
    14.30 Frukt & yoghurtbägare
    16.30 Mat & fruktpuré
    18.30 1 port gröt
    19.00 Ammas

Alt 2

06.30 Ammas
    08.00 1 port gröt + smörgåsbitar
    10.30 Frukt & yoghurtbägare
    12.00 Mat + fruktpuré
    15.00 1 port gröt
    18.00 Mat + fruktpuré
    19.00 Ammas

Tack på förhand!

• Svar på tråden Matschema 8-9 månaders
  • EllenMarianne
    kaffeamanda skrev 2014-04-28 22:55:05 följande:
    Jag hade inte haft något schema alls, har inget schema för mig heller.

Nej schema är väl fel ord egentligen men vore skönt att ha någorlunda fasta och regelbundna måltider, DET har jag iaf och mår väldigt bra av! :)
  • isolande

Ditt alternativ 1 är det vi kört på med båda barnen. Har funkat/funkar än med 13 månaders och en 3 åring, förutom att amningen på morgonen är borta och de får en flarra välling på kvällen ist för gröt och amning.

• EllenMarianne
    isolande skrev 2014-04-29 11:56:13 följande:
    Ditt alternativ 1 är det vi kört på med båda barnen. Har funkat/funkar än med 13 månaders och en 3 åring, förutom att amningen på morgonen är borta och de får en flarra välling på kvällen ist för gröt och amning.

Tack så mycket för svar! :) Men då äter ni andra i familjen middag vid 16.30 också då eller? Vi äter oftast vid 18-tiden nämligen så därför skulle alt 2 passa oss bäst egentligen men känns som hon inte blir lika mätt inför natten om inte sista målet är gröt eller välling.

Nån mer som har en åsikt? :)
  • EllenMarianne
    isolande skrev 2014-04-29 11:56:13 följande:

Tack så mycket för svar! :) Men då äter ni andra i familjen middag vid 16.30 också då eller? Vi äter oftast vid 18-tiden nämligen så därför skulle alt 2 passa oss bäst egentligen men känns som hon inte blir lika mätt inför natten om inte sista målet är gröt eller välling.

• isolande
    EllenMarianne skrev 2014-04-29 15:10:35 följande:

Vi äter mellan 16.30-17.00 oftast, sedan får barnen välling och vi tar nån macka oxå vid 19-20-tiden
  • Sydney01

Alla mina barn har haft rutiner och fasta tider, något som gjort dagarna förutsägbara och lätthanterliga. Skönt för både mig och barnen!

Vid 8-9 månader har det varit ungefär så här:

7 amning
    8 Havregrynsgröt med mosad frukt
    11 Lunch, samma mat som mig, mosad och utan salt. Frukt.
    14 amning, smörgås
    17 Middag, samma mat som övriga familjen. Frukt.
    19 Välling

Ingen mat/amning på natten.

Svar på tråden Matschema 8-9 månaders