• PiffigaPedagogen

vart går gränsen för Astma? Pef-värde

Sökte läkare idag pga att jag har haft tungt att andas och blir väldigt lätt andfådd, t.ex när jag går i trappa ibland t.om när jag äter .
    Man tog ett PEF värde som var 400 sen fick jag inhalera 2 ggr och sedan fick jag 500 på PEF.
    Läkaren sa att detta var en markNt ökning och skrev ut. Bricanyl till mig.
    Men när man tittar på tabeller så verkar 400 vara helt ok när man är 32 o 165 lång

Ni som har astma vad har ni för pef värde?

• Svar på tråden vart går gränsen för Astma? Pef-värde
  • Tow2Mater

Ingen aning om värde, men man känner väl själv om man behover medicinen eller inte oavsett vad tabeller säger. Tar min de dagar jag behover den.

• PiffigaPedagogen

Det är dock inte så enkelt om man är 31,5 och aldrig tidigare haft astma eller bricanyl. Är det normalt att känna ett tryck över bröstet och knäna sig andfådd trots medicin?

• Fundersam02

Om du har astma så har du inflammation i luftvägarna. Då behöver du nog både en långtidsverkande medicin som tas både morgon och kväll samt en "snabbverkande" medicin som tas vid akut behov.

Jag känner inte till värden och så, men eftersom det var stor skillnad mellan mätningarna så tyder det på att du behöver medicinen. Om det var en allergiläkare du var hos, så lyssnade han/hon säkert på lungorna också?

• PiffigaPedagogen

Jag var hos en vanlig läkare på VC. Fick som sagt bara bricanyl...

Troligtvis är ev. Astman utlöst av de höga pollenhalterna som är nu, kanske i samband med min utmattningsdepression?!

Om det blev värre under helgen skulle jag åka till medicin akuten

Om det inte blev bättre efter helgen skulle jag återkomma till VC

Tyvärr var min ord. Läkare på semester.

Känns lite konstigt att få astma sådär vid 32

• Fundersam02

En välbehandlad astma kräver inga besök på akuten om man inte har svår astma. Men din astma har knappt hunnit behandlas så då kanske besvären blir värre.

Min astma diagnostiserades för två år sedan, men då hade jag nog haft den i några år utan att fatta vad det var. Jag trodde bara att jag hade fått dålig kondis. Men sen fick jag blåsa med mindre bra resultat, och andningen blev väsande/pipande vid ansträngning när läkaren lyssnade på lungorna.

Vad jag har förstått så är det inte ovanligt att vuxna kvinnor har astma utan att veta om det. Man tror att symptomen beror på något annat helt enkelt.

Astman kan förvärras under pollensäsongen om man är allergisk och nu är det väl björkpollen i luften...

• PiffigaPedagogen

Jag får höra av mig till VC igen efter helgen och säga att det inte hjälper så mycket...

Jag är tveksam till astma diagnosen men dån är jag som person, litar inte riktigt på läkare...

Hade ju okej värde som blev avsevärt mycket bättre efter inhalation...

Är pollenallergiker men inte björk vad jag vet utan gräs och det har inte riktigt kommit igång än

• Fundersam02

Läkare kan ju ha fel förstås. Jag tror att  allergiläkare ställer säkrare diagnoser än läkare på VC dock. Du kan ju be att få en remiss till en sådan.

Men just det att värdena förbättrades efter inhalationen tyder på att lungkapaciteten är lite nedsatt. Så sa de till mig i alla fall.

Svar på tråden vart går gränsen för Astma? Pef-värde