• HaAn

Föräldrarna borde hålla sig borta från skolan!!

Håller med den här artiklen: http://nyheter24.se/nyheter/kolumner/767365-vi-maste-vaga-lita-pa-att-lararna-gor-sitt-jobb

Att lärare typ inte vill jobba kvar för att föräldrar är så jobbiga och försöker påverka barnens betyg! Hallå låt lärarna göra sitt jobb, det kanske är era barn som inte är tillräckligt motiverade?! Hjälp till med läxorna hemma istället!

Vad tycker ni?

Föräldrar mot lärare
  • Svar på tråden Föräldrarna borde hålla sig borta från skolan!!
  • sextiotalist

Hade jag inte lagt mig i, kämpat ställt krav, så hade min tonåring inte fixat att gå den gymnasieutbildning som han går idag och verkligen stormtrivs med (ja, för första gången så gillar han verkligen gå i skolan).

Det var inte betygen jag jagade, men jag anser inte att en lärare gör sitt arbete om läraren under två år lyckades få mitt barn tappa ett år i samtliga kärnämnen.

Som högutbildad förälder kunde jag i varje fall kompenser skolans brister.

I högstadiet gick det bättre, men så hade vårt barn äntligen lärare som såg mig som en tillgång, som visste att jag kämpade för att jag trodde på mitt barn

Tyvärr har jag mött tillräckligt många dåliga lärare (men snälla, jättesnälla och även arroganta) som gör att min tilltro till att skolan kan sitt arbete har fått en rejäl törn

• Ingram

Jag skulle säga tvärtom, föräldrar lägg er i skolan ännu mer då svenska skolan har en lärarkår där hälften inte kan någonting och hälften är för svaga för att vara i skolan.
    Föräldrar bör också bli mer engagerad i sina barns skolgång på hemmaplan och det var det som fixade min skola på 80- 90 talet att mina föräldrar satt mycket med mig eftersom skolan inte var den bästa.
    Det var också tack vare att vi elever la oss i utbildningen som vi fick den till något bättre...

• sextiotalist
    Ingram skrev 2014-04-25 12:14:20 följande:
    Jag skulle säga tvärtom, föräldrar lägg er i skolan ännu mer då svenska skolan har en lärarkår där hälften inte kan någonting och hälften är för svaga för att vara i skolan.
    Föräldrar bör också bli mer engagerad i sina barns skolgång på hemmaplan och det var det som fixade min skola på 80- 90 talet att mina föräldrar satt mycket med mig eftersom skolan inte var den bästa.
    Det var också tack vare att vi elever la oss i utbildningen som vi fick den till något bättre...

Det är ju faktiskt så att de barn som har föräldrar som lägger sig och bryr sig om vad barnen lär sig, är de som klarar sig bäst.
  • JoBa

Som förälder skall man lägga sig i på rätt sätt. Rätt sätt är att vara klok, hjälpsam och konstruktiv. Man måste också inse att lärarna har en emellanåt nästintill omöjlig uppgift. Man kan gott vara kritisk, men man skall vara sakligt kritisk och också lyssnande.

Jag har sett en del av detta kloka engagemang från föräldrar, men dessvärre ännu mer av motsatsen. De gnälliga besserwissertyperna som minsann vet hur det borde göras (ofta utan att de själva ens gått ut gymnasiet). De som klagar över allt, och aldrig säger något positivt eller uppmuntrande till den hårt arbetade personalstyrkan. Dessa kverulanter kan gott lära sig hålla igen truten. De tillför ingenting annat än dålig stämning.

• Quark

Man börjar ju undra vad en lärare sysslar med när en elev t.ex. får omdömet/betyget genomsnittlig på ett moment i gymnastiken som. eleven tävlar i på fritiden. Då blir det ju tydligt att läraren bara har satt omdömen slentrianmässigt, kanske för att de inte tycker att det är viktigt ännu p.g.a. att det inte är till för att söka in på gymnasiet.

Men det var ju viktigt för eleven att bli seddd och få visa sig duktig!!!!

Dessutom tycker jag inte det ser ut som om lärarna är säkerhetsmedvetna vad gäller skolmiljön, vi fick t.ex. själva gå upp och dra ur en rostig spik som stack upp vid hörnet på sandlådan och har gjort så under mer än 2 år. Vårt barn går inte i skolan än, men vi har nära till skolgården.

Någon gång under de 2 åren borde en lärare ha sett spiken eller skolgården ha inspekterats. Det är bara 2 små exempel som gör att jag kommer att vara en förälder som är mycket engagerad i skolan.

Jag är högutbildad själv och jag måste medge att jag egentligen skulle vilja ge lärarna ett diagnostiskt prov först för att se hur pass bra de är.

Jag tycker det verkar ha blivit för mycket fokus på förvaring och för lite fokus på att de faktiskt skall lära sig.

Det borde vara krav på kvalitetspresentation av alla skolor och en presentation av lärarnas kompetens.

Utöver det skulle jag faktisk vilja se att alla med säkerhet kan första hjälpen.

Jag anförtror dem det viktigaste jag har.

• sextiotalist
    Quark skrev 2014-04-25 14:12:55 följande:
    Man börjar ju undra vad en lärare sysslar med när en elev t.ex. får omdömet/betyget genomsnittlig på ett moment i gymnastiken som. eleven tävlar i på fritiden. Då blir det ju tydligt att läraren bara har satt omdömen slentrianmässigt, kanske för att de inte tycker att det är viktigt ännu p.g.a. att det inte är till för att söka in på gymnasiet.

Men det var ju viktigt för eleven att bli seddd och få visa sig duktig!!!!

Dessutom tycker jag inte det ser ut som om lärarna är säkerhetsmedvetna vad gäller skolmiljön, vi fick t.ex. själva gå upp och dra ur en rostig spik som stack upp vid hörnet på sandlådan och har gjort så under mer än 2 år. Vårt barn går inte i skolan än, men vi har nära till skolgården.

Någon gång under de 2 åren borde en lärare ha sett spiken eller skolgården ha inspekterats. Det är bara 2 små exempel som gör att jag kommer att vara en förälder som är mycket engagerad i skolan.

Jag är högutbildad själv och jag måste medge att jag egentligen skulle vilja ge lärarna ett diagnostiskt prov först för att se hur pass bra de är.

Jag tycker det verkar ha blivit för mycket fokus på förvaring och för lite fokus på att de faktiskt skall lära sig.

Det borde vara krav på kvalitetspresentation av alla skolor och en presentation av lärarnas kompetens.

Utöver det skulle jag faktisk vilja se att alla med säkerhet kan första hjälpen.

Jag anförtror dem det viktigaste jag har.

Och tala inte om de veckorbrev vi fick från klassläraren, tillilka läraren i svenska (under mellanstadiet) som var kryddat med stavfel och grammatiska fel

• korfu08

Jag tror lärarna kan mycket mer, men de får ju inte göra nåt och de får ödsla en massa timmar på annat och som att uppfostra barn som inte föräldrar klarar av att göra, såsom ungar beter sig i skolan idag. Jag tycker det är viktigast att föräldrar är ett stöd, närvarande, hjälper till med läxor och lär sina barn rätt och fel och att ta ansvar för sin skolgång och göra sina läxor istället för att gnälla allt på läraren.

• sextiotalist
    korfu08 skrev 2014-04-25 14:45:35 följande:
    Jag tror lärarna kan mycket mer, men de får ju inte göra nåt och de får ödsla en massa timmar på annat och som att uppfostra barn som inte föräldrar klarar av att göra, såsom ungar beter sig i skolan idag. Jag tycker det är viktigast att föräldrar är ett stöd, närvarande, hjälper till med läxor och lär sina barn rätt och fel och att ta ansvar för sin skolgång och göra sina läxor istället för att gnälla allt på läraren.
    Nja, det kan också stämma. Men jag har träffat tillräckligt många lärare som inte behärskar sitt ämnesområde. Jag förväntar mig att en lärare som undervisar i svenska ska behärska det svenska språket, En lärare som undervisar i matematik behärskar matematik. Är det för mycket begärt?
  • korfu08

Jag tycker vår dotter har en kanonlärare men ungarna kan inte uppföra sig på lektionerna och stör för dem som vill lära sig och det är föräldrarnas ansvar att uppfostra sina barn. Tycker synd om dottern som blir störd av det och vill lära sig.

• Quark
    sextiotalist skrev 2014-04-25 15:02:57 följande:
    Nja, det kan också stämma. Men jag har träffat tillräckligt många lärare som inte behärskar sitt ämnesområde. Jag förväntar mig att en lärare som undervisar i svenska ska behärska det svenska språket, En lärare som undervisar i matematik behärskar matematik. Är det för mycket begärt?

Det är verkligen inte för mycket begärt! Hur skall lärare kunna utbilda barn om de inte kan sitt ämne?

Hur skall folk från Sverige kunna konkurrera internationellt om vi inte har kompetenta lärare?

Jag jobbar dagligen med folk utbildade i andra länder, de är mycket duktiga.

Vi måste skärpa oss om vi inte skall bli omkörda

Lärare skyller på att de för mycket annat att göra men man glömmer inte sitt ämnesområde p.g.a. det och börjar skriva usel svenska. För övrigt har de flesta nu för tiden hört talas om rättstavningsverktygen som finns i datorer så den missen är extra oförlåtlig.

Svar på tråden Föräldrarna borde hålla sig borta från skolan!!