• El4nd3r

Marsvin som tröttnat på gurka?

Hej,
    Mitt 5 månaders gamla marsvin "slutade" äta gurka igår kväll, bara sådär. Eller ja, han slutade inte utan han äter väldigt mycket mindre. jag tycker det är lite konstigt med tanke på att när jag ger honom gurka annars så har han alltid tagit det ur handen på mig. Men under hela dagen idag (ger honom några gurkskivor kanske 5 gånger om dagen) så nosar han bara och tar dom aldrig. Så jag lägger dom i buren. Visst, gurkbitarna är borta TILL SLUT, men det kan ta timmar! När jag ger honom salladsblad och vitkålsblad t.ex. så tar han det ur handen på mig direkt (även idag).
    Vad jag har sett så äter han pellets och hö precis som vanligt. 

Borde jag vara orolig? Eller kan marsvin bli trötta på vissa grönsaker? Tips?

• Svar på tråden Marsvin som tröttnat på gurka?
  • Aniiee

De kan tröttna. Variera dig lite mer.....

I am no bird; and no net ensnares me: I am a free human being with an independent will. Charlotte Brontë
  • Qaroline

Prova att käka samma sak i flera månader så har du svaret sen ;)
    Ja den har tröttnat :P

• Fjärilslarv

har han inget pellets och hö?

• Satisfaction

Marsvin mår bäst av att äta nästan enbart hö. Övrigt ska du ge som godis och för c-vitamin. Kom ihåg att gurka inte mättar så bra, det är ju nästan bara vatten. Hö slipar ner tänderna också, vilket mjukare grönsaker inte gör. Så tänk, hö, hö, hö, vitkål, hö, hö, knäckebröd, hö, hö, hö, hö, morot, hö osv.

• Litet My
    Satisfaction skrev 2014-04-25 08:39:53 följande:
    Marsvin mår bäst av att äta nästan enbart hö. Övrigt ska du ge som godis och för c-vitamin. Kom ihåg att gurka inte mättar så bra, det är ju nästan bara vatten. Hö slipar ner tänderna också, vilket mjukare grönsaker inte gör. Så tänk, hö, hö, hö, vitkål, hö, hö, knäckebröd, hö, hö, hö, hö, morot, hö osv.
    Haha, läste ditt inlägg lite nyvaken så jag uppfattade det som att skrattade åt något, "hö hö hö" =)

I övrigt håller jag med, ang grönsaker med C vitamin finns det bättre grönsaker än gurka.
    Tyvärr är det så vanligt att marsvin idag sitter utan hö och man bara ger nån Zooblandning från Ica eller dyl (syftade inte på TS)
  • El4nd3r
    Fjärilslarv skrev 2014-04-25 07:43:34 följande:
    har han inget pellets och hö?
    Jo, jag skrev ju "Vad jag har sett så äter han pellets och hö precis som vanligt." :)
    Tack för alla svar! Ska variera lite mer. Det jag har gett honom under dessa månaderna är Broccoli, gurka, vitkål, blomkål och isbergssallad. paprika och tomat har jag även provat men det gillar inte grisen! =)
    Tips på andra grönsaker man kan ge? :)
  • Fjärilslarv
    El4nd3r skrev 2014-04-25 12:58:45 följande:
    Jo, jag skrev ju "Vad jag har sett så äter han pellets och hö precis som vanligt." :)
    Tack för alla svar! Ska variera lite mer. Det jag har gett honom under dessa månaderna är Broccoli, gurka, vitkål, blomkål och isbergssallad. paprika och tomat har jag även provat men det gillar inte grisen! =)
    Tips på andra grönsaker man kan ge? :)
    isberg och gurka är ju typ bara vatten, jag gr mitt husdjur maché och när det finns även maskrosor
Svar på tråden Marsvin som tröttnat på gurka?