• theai

Folkbokföra sig hos annan för bra skolplats?

Hejsan!
    Vi bor i ett område som vi gillar och trivs i jättemycket i en medelstor stad.
    Iom var vi bor så hör vi dock till en skola som tyvärr är under all kritik, där barnen styr och mobbar sönder varandra osv.
    En bekants unge, 7 år, kom hem någon vecka sedan och frågade sin mamma om hon var en hora och vad en hora är för någonting då en kille sagt den söta frasen "Din mamma är en hora" till honom på skolgården.
    Ja på den nivån är det på denna skolan med årsk 0-6 Förvånad.
    Mina föräldrar bor dock i ett område som hör till en supermysig och bra skola.
    Mina tjejer kommer att börja förskoleklass 2015 och jag vägrar ha mina barn "vår" skola.
    Tyvärr är det så svårt att få in sina barn på de andra skolorna här i stan om man inte hör till dem då de är så populära, inte minst skolan där mina föräldrar bor.
    Så jag undrar därför om någon här vet om det fungerar att skriva sig och barnen på en adress en period innan skolstart för att få höra till skolan i det området?
    Funkar det?
    Någon som  gjort så?

• Svar på tråden Folkbokföra sig hos annan för bra skolplats?
  • GrodanHopp

Det är olagligt om inte annat.
    Du ska enligt lag vara folkbokförd på den adress du har din huvudsakliga dygnsvila.

• Punkster

Det är det äldsta tricket i boken, och därmed också ganska lätt att upptäcka. Jag skulle tro att du blir av med platsen och ev. blir polisanmäld. 

• smartabarn

Men du behöver inte gå i närmsta skolan. Sätt upp dig på kö till den skolan du vill in på. 

Svar på tråden Folkbokföra sig hos annan för bra skolplats?