Jag har aldrig vetat vem min farfar är, förens nu.
Jag har aldrig brytt mig om att rota i vem min farfar är då det alltid varit ett känsligt ämne i familjen, nu är jag trots allt 18 år och tankarna har besökt mig mer och mer. Särskilt då jag trodde att var gravid, dök det upp sjukdomsfrågor. Vem är min farfar, tänk om det finns en hel del sjukdommar i den delen av släktlinjen, bröstcancer, bara sjukdommar i sig man gärna vill få reda på. Min farfar lämnade då min farmor då han fick reda på att hon var gravid, hon var då 16 år gammal när hon fick pappa och stod där ensam.
Därför kan jag förstå att hon aldrig velat berätta vem det egentligen varit, om hon känt sig så sviken. Och därmed skyllt det på att hon hade massa andra samtidigt, eller så är det sanning och hon kanske aldrig varit säker på vem det varit, hon var ju ändå ung. Ja, jag vet inte. Och att fråga henne är lönnlöst, hon vill inte prata om det.
Men min farmor har en syster, och nu har jag och min syster snappat upp ett namn på våran farfar genom henne. Hon har aldrig vågat medge något namn tidigare för att hålla farmor bakom ryggen. Jag och min syster googlade namnet och det är som en gammalverson av min pappa, det måste vara pappan till min pappa då dom har exakt samma ansiktdrag. Dom är identiska. Till och med jag har ärvt ett drag ifrån honom.. Och infon stämmer exakt.
Så min fråga är vad jag ska göra nu, min pappa vill inte ha någonting med hans pappa att göra då han anser att det är onödigt efter alla år. Men vi vill ju veta, om sjukdommar tex. Vilka det finns i den släktlinjen, det är som en helt ny dörr. Ska jag gå bakom ryggen på min pappa, farmor och skriva ett brev till honom? Ta kontakt? För tänk om det är försent snart. Jag vet att saker kan gå fel, han kanske inte vill ha någonting med oss att göra. Men då vet vi det iallafall.. Eller bara låta det vara?