• Anonym (Nyfiken)

Ger alkohol fosterskador eller kommer senare?

Har undrat en sak. De säjer att alkohol under graviditet ger mest skador på foster och sedan när barnet blir äldre.

En bekant jag har är väldigt glad i alkohol, tror faktiskt inte att hon avstod särskilt mycket under sin graviditet. När barnet var ca 2-3 år fick denne anfall av något slag, liknande epilepsi med kramper och tuppade av.

De sökte akut för detta och det visade sig vara någon neurologisk skada på hjärnan. Kan detta kommit av alkoholen under graviditeten?

Är inte mig det gäller  för att förtydliga utan för att jag helt enkelt är nyfiken på hur det är med alkohol och graviditet. Är det någon som har erfarenhet? Vet vad forskningen säjer men skulle vara intressant ifall det fanns någon med erfarenhet eller drabbad.

• Svar på tråden Ger alkohol fosterskador eller kommer senare?
  • Isprinsessan och Grodprinsen

Det finns inget som säger att barnet automatiskt kommer att få fosterskador men som ovanstånde gett exempel på kan det bli en konsekvens av alkoholintag inder graviditeten. Som t.e.x. fetal alcohol syndrome (Fas). Som jag tolkar detta kan barnet få denna fosterskada även av måttlig alkohol konsumtion. Finns säkert även andra fosterskador som kan uppkomma än just detta syndrom. Förstår inte människor som kan riskera sitt barns välmående, hälsa och utveckling för att man inte kan bortse ifrån "sina egna behov" under graviditeten och därmed utsätta sitt ofödda barn för en sådan risk.

• Anonym (Nyfiken)

Det jag lagt märke till och även läst om är just utseende på barn till tex alkoholister eller de som dricker mycket under graviditet. Detta barn som jag pratar om har det typiska utseendet tycker jag. 

Svar på tråden Ger alkohol fosterskador eller kommer senare?