• Tini

Kan man göra hälsotest efter parning?

Det är så att jag har fått en kull med renrasiga katter. Parningen var inte helt planerad. Vi hade vår katt hos ett par vänner som även har en likadan ras. Vi trodde att vår katt inte löpte längre.  De skulle paras i framtiden var tanken. Men naturen hann före. Då var hona fortfarande var för ung ( 10 mån), så hade vi ej hunnit göra HCM test och njurtest.
    Detta är min första kull och vill gärna få de registrerade och godkända då det blev tre fina kattungar av "misstaget".
    Jag är ansluten till Sverak och medlem i kattklubb.
    Men är lite orolig nu att de inte kan få stamtavla för att jag ej hunnit  göra testerna tidigare.
    Kan man göra det nu i efterhand? Bebisarna är nu fem veckor.

Hoppas det är ngn kattkunnig/avelskunnig som vill hjälpa mig!

• Svar på tråden Kan man göra hälsotest efter parning?
  • Kattklubben

Kontakta din klubb, de hjälper dig med sådant. Däremot finns det ingen ras som har obligatoriskt test för HCM och/eller obligatoriskt njurtest (PKD). Det vill säga du behöver inte göra något sådant test för att få kattungarna registrerade. Raser som har obligatoriska test (eller att avelsdjuren ska vara fria genom föräldrars DNA-test):

Burma: GM2
    Korat: GM1/GM2
    Norsk skogkatt: GSD IV
    Abessinier/Somali: PK och PRA
    Ocicat/Siames/Oriental/Seychellois: PRA

• Tini

Tack snälla för svar!!  Uppskattas verkligen :)  Ska maila min kattklubb också, tänkte bara "forska" och få lite mer kött på benen innan. Är nybörjare med detta och försöker samla så mycket information som möjligt.
    Men vad skönt att veta att jag ändå kan registrera de ändå, trodde att det var obligatoriskt för alla raskatter. Ska givetvis göra det ändå på min hona. Men det hade varit synd att dessa ungar skulle "straffas".
    Rasen jag har är Ragdoll.

Svar på tråden Kan man göra hälsotest efter parning?