• BrödernaBus

Recept på munkar/donuts

Är det någon som kan hjälpa mig med ett bra recept på munkar? Jag har fått en donutsplåt av svärmor men hittar bara recept på munkar som ska friteras...

• Svar på tråden Recept på munkar/donuts
  • Sticka

Är det inte samma deg då? 

• Apotheosis

Men donuts SKALL friteras. De är inte donuts om man inte friterar dem. Det går liksom inte att göra donuts utan att fritera dem utan då har man bakat någonting annat. Det är som att be om recept på räckmackor utan räkor. 

• BrödernaBus
    Sticka skrev 2014-04-24 12:48:12 följande:
    Är det inte samma deg då? 

Nej det kan jag inte tänka mig. Antar att det ska vara nån form av smet - typ sockerkakssmet - till plåten.
    Apotheosis skrev 2014-04-24 12:49:54 följande:
    Men donuts SKALL friteras. De är inte donuts om man inte friterar dem. Det går liksom inte att göra donuts utan att fritera dem utan då har man bakat någonting annat. Det är som att be om recept på räckmackor utan räkor. 

Det må så vara, men det är lite svårt att fritera något som ligger i/på en plåt...
  • Apotheosis

Plåten på bilden är väl för minisockerkakor? Den fungerar inte att göra donuts i. 

• Apotheosis

Gör sockerkaka efter recept, häll i formen, gör en glacyr eller frosting i någon rolig färg och häll över sockerkakorna. :)

• Koppkaka

Skickade för snabbt.

Den kallas dock för det men du kan inte göra riktiga munkar/donuts i den eftersom dom alltid ska friteras.

• BrödernaBus

Den är från Lagerhaus och kallas för donutplåt...

Men jag får prova göra muffins eller sockerkakssmet och hälla i.
    Fritera kan jag inte göra då jag inte äger nån fritös.

• tiger33
    BrödernaBus skrev 2014-04-24 14:22:24 följande:
    Den är från Lagerhaus och kallas för donutplåt... Men jag får prova göra muffins eller sockerkakssmet och hälla i. Fritera kan jag inte göra då jag inte äger nån fritös.

Det går utmärkt att fritera i en rejäl kastrull med matolja i.Göra frityrprov först för rätt temperatur på matoljan.
  • Apotheosis

Ja, det kommer inte att bli några donuts i den plåten oavsett om du har en fritös eller inte. Men du kan göra små sockerkakor eller andra bakverk och dekorera dem så de liknar donuts. :)

• BrödernaBus
    Totoro79 skrev 2014-04-24 19:07:54 följande:
    Du måste googla Donuts i ugn :) Har en sån plåt men ännu inte bakat, har dock letat recept. Här är ett, vet inte om det blir en fungerande länk men kopiera den annars.
    husnrnio.se/mat-bak/minidonuts-bakade-i-donut.../

Finns en kedja i USA som heter Fonuts, de gör donuts i ugn. Så googla Fonuts recipe så hittar du lite.

Tack så mycket Glad
Svar på tråden Recept på munkar/donuts